πολιτική στην όαση της Σίβας

Άδικα προσπαθώ να βρω έναν άνθρωπο στη Σίβα να μου εξηγήσει τα πράγματα στην Αίγυπτο: το ρόλο του στρατού, των κομμάτων, του κρατικού μηχανισμού κλπ. Στο Κάιρο ήταν εύκολο: έκανες ερώτηση έπαιρνες απάντηση. Εδώ είναι αλλιώς. Ο κόσμος δεν διαβάζει, δεν έρχονται εφημερίδες, είναι όλη μέρα στο facebook. Δεν τον ενδιαφέρει η πολιτική, ούτε θέλει να μιλάει για πολιτική. Έχει την αντίληψη ότι η πολιτική φέρνει προβλήματα και δεν αντιλαμβάνεται ότι η άποψη αυτή είναι προϊόν εσωτερικευμένου φόβου, προϊόν κρατικής καταστολής…

Aqua ζέχνεις δυτικίλα απ’ όλους τους πόρους του δέρματός σου. Μόνο τις μορφές πολιτικής που έχεις συνηθίσει μπορείς να δεις, μόνο αυτές αποζητάς, μόνο αυτές θεωρείς πως εξηγούν τον κόσμο. Όσο κι αν παλεύεις ενάντια στη δυτικίλα σου που είναι έτοιμη να καταδικάσει καθετί διαφορετικό παρά τις φιλελεύθερες διακηρύξεις της είναι μάταιο. Χαμένος ο κόπος μου μαζί σου. Άκου λοιπόν να μάθεις πέντε πράγματα, αν και η περίπτωσή σου είναι ανίατη: 

Η Σίβα έχει 12 φυλές. Κάθε φυλή έχει τον σεΐχη της που είναι κληρονομικό αξίωμα για τις 11 από τις 12 φυλές. Γύρω του υπάρχει ένα συμβούλιο δέκα ατόμων που επιλέγονται από τη φυλή. Η θητεία τους είναι εφόρου ζωής και άμισθη, εκτός κι αν ανωτέρα βία τούς υποχρεώσει να αποχωρήσουν. Δεν έχει σημασία η ηλικία τους. Στη Μάρσα Ματρούχ, μάλιστα, την εγγύτερη πόλη, συμμετέχουν και γυναίκες. Ό,τι ζητήματα υπάρχουν, διενέξεις ως προς τη γη, το νερό, τσακωμοί κλπ, αν δεν μπορούν να λυθούν στο πλαίσιο της οικογένειας, λύνονται από αυτό το σώμα σεΐχη-συμβολίου. Ο αριθμός το ατόμων που θα εμπλακεί καθορίζεται από τη σοβαρότητα του θέματος: όλο το συμβούλιο ή κάποιοι. Αν τα άτομα που αφορά το θέμα ανήκουν σε διαφορετικές φυλές, συμμετέχουν τα αντίστοιχα συμβούλια των φυλών τους. Ούτε αστυνομίες ούτε δικαστήρια.

η Δυτική Έρημος, από τη Σίβα μέχρι το Σουδάν

η Δυτική Έρημος, από τη Σίβα μέχρι το Σουδάν

Θα σου δώσω ένα απτό παράδειγμα γιατί σε βλέπω και με κοιτάς με δυσπιστία και μ’ εκνευρίζεις ακόμη περισσότερο. Πέρσι έγινε ένας φόνος στη Λιβύη και σκοτώθηκε κατά λάθος ένα παλικάρι απ’ τη Σίβα. Το ίδιο φυλετικό σύστημα υπάρχει σε όλη την έκταση της ερήμου, περνάει δηλαδή τα σύνορα με τη Λιβύη. Το έθιμο λέει πως η οικογένεια του νεκρού πρέπει να σκοτώσει κάποιον από την οικογένεια του φονιά∙ όχι τον φονιά απαραίτητα. Όσα χρόνια κι αν περάσουν -πέντε; δέκα;- η εθιμική δικαιοσύνη θα βρει το δρόμο της. Ξεκίνησαν λοιπόν 60 άτομα από τη Λιβύη να έρθουν στη Σίβα να λύσουν το περιστατικό. Οι κρατικές αρχές θορυβήθηκαν. Τι ήθελαν όλοι αυτοί; Τελικά ήρθαν 20 άτομα από τη Λιβύη και πήραν και άλλα 20 άτομα από την ίδια φυλή από τη Μάρσα Ματρούχ, που είναι η κοντυνότερη πόλη στα σύνορα με τη Λιβύη. Σαράντα άτομα σύνολο.  Στήθηκε μια μεγάλη σκηνή στο χωριό του σκοτωμένου που διαμορφώθηκε ως κανονικό σαλόνι, με μαξιλάρες και χαλιά. Στην όλη διαδικασία συμμετείχαν γύρω στα 500 άτομα. Το έθιμο θέλει αυτός που ξεκινάει τη διαδικασία να κερνάει το φαγητό της πρώτης μέρας. Αν έμεναν και δεύτερη μέρα, θα τους κερνούσαν οι Σιουανοί. Έτσι οι ξενόφερτοι έφεραν λεφτά, αγόρασαν ένα αρνί που σφάχτηκε και μαγειρεύτηκε. Μπήκαν στη σκηνή, ζήτησαν συγγνώμη δια χειραψίας από τον καθένα που ήταν εκεί, κάθισαν κι έφαγαν. Όταν ολοκληρώθηκε το γεύμα, άρχισαν οι ομιλίες. Είχε επιλεχτεί ο κόσμος που θα μιλούσε. Δυο τρεις από την κάθε πλευρά. Είχαν καλέσει επίσης έναν κρατικό ιμάμη, που θα επιβεβαίωνε αν η απόφαση συμφωνούσε με τον ιερό νόμο. Παρόντες ήταν και μπάτσοι και ασφαλίτες, όχι γιατί τους κάλεσε κανείς, αλλά γιατί δεν μπορούσαν να αρνηθούν την παρουσία τους, η οποία άλλωστε δεν ενδιέφερε κανέναν. Η απόφαση, μετά από αρκετές ώρες, ήταν 100.000 λιβυκές λίρες για το φόνο και 10.000 για το φαΐ (550.000 αιγυπτιακές λίρες με την τότε ισοτιμία, 64.000 ευρώ με σημερινή ισοτιμία). Η πλευρά του φονιά έβγαλε τα λεφτά και τα έβαλε πάνω στο τραπέζι. Η οικογένεια του νεκρού αποσύρθηκε για ν’ αποφασίσει. Αποφάσισε να τους ‘συγχωρήσει’ 50.000 λίρες, να τις επιστρέψει δηλαδή στην πλευρά του φονιά. Γράφτηκε ένα συμβόλαιο με όλα τα τεκταινόμενα. Υπέγραψαν οι δύο πλευρές, ο ιμάμης και ο κρατικοί που ήταν εκεί. Πήραν οι ξενόφερτοι το πρωτότυπο και κράτησαν αντίγραφο οι Σιουανοί. Ούτε φυλακές ούτε άλλες μαλακίες. 

Κανάλια ποτίσματος διατρέχουν όλη τη Σίβα

Κανάλια ποτίσματος διατρέχουν όλη τη Σίβα

Καλά και ωραία όλ’ αυτά. Αλλά δεν είναι δυνατόν να μην ξέρουν τι γίνεται στη χώρα. Να λένε ότι ο στρατός τούς προστατεύει ενώ έχει σκοτώσει τόσο κόσμο.

Πόσο με εκνευρίζεις εσύ κι όμοιοί σου. Που πάτε σ’ ένα μέρος πέντε μέρες, άντε και λίγο παραπάνω, και νομίζετε ότι καταλάβατε. Που κάνετε ερωτήσεις και νομίζετε ότι αρκεί η απάντηση που θ’ ακούσετε. Όχι πως δεν το περίμενα βέβαια. Έχεις ταξιδέψει, έχεις διαβάσει, λες πως απεχθάνεσαι τη δυτικότητά τους αλλά δεν μπορείς να την αποποιηθείς. Είσαι κομμάτι της και είναι κομμάτι σου. Άκου λοιπόν μπας και ξεστραβωθείς:

Ξέρεις τι έγινε εδώ, στη Σίβα, όταν έγινε η εξέγερση-επανάσταση στην Αίγυπτο; Οι κρατικοί υπάλληλοι εγκατέλειψαν τα πόστα τους κι έφυγαν. Αστυνομικό τμήμα, πυροσβεστική, σημεία ελέγχου έξω από τη Σίβα έμειναν όλα έρημα. Και ξέρεις τι έγινε; Τα κατέλαβαν οι κάτοικοι. Την πυροσβεστική, την αστυνομία, τα σημεία ελέγχου. Η πόλη συνέχισε με τους κανονικούς της ρυθμούς χωρίς κυβέρνηση, γιατί δεν χρειάζεται κυβέρνηση. Υπήρχε πολιτοφυλακή για όλη την πόλη: υπήρχε ασφάλεια ακόμη και σε ξενοδοχεία. Γιατί νομίζεις ότι το έσκασαν οι δημόσιοι υπάλληλοι; Γιατί είναι ξένο σώμα σε μια πόλη με απόλυτη κοινωνική συνοχή, με δυνατότητα λήψης και υλοποίησης αποφάσεων. Ήξεραν ότι αν υπήρχε απόφαση να τους καθαρίσουν δεν θα βρισκόταν ούτε τρίχα τους, ποτέ. Οι Σιουανοί βλέπουν τον στρατό ως μπίζνα και τον ανέχονται όσο δεν τους ενοχλεί και όσο κάνει αυτά που θα έκαναν και οι ίδιοι: την περιφρούρηση της περιοχής τους. Πες μου τώρα για πολιτική, δεξιά, αριστερά και μεσαία! Απορώ τι καταλαβαίνεις που ταξιδεύεις!

 ο ακούραστος ανθρώπινος μόχθος έχει παντρέψει τη φοινικια με την ελιά: χουρμάδες, ελιές και λάδι είναι τα εξαγωγικά προϊόντα της Σίβας

ο ακούραστος ανθρώπινος μόχθος έχει παντρέψει τη φοινικια με την ελιά: χουρμάδες, ελιές και λάδι είναι τα εξαγωγικά προϊόντα της Σίβας (η πρασινάδα στο πρώτο πλάνο είναι φαΐ για τα γαϊδούρια)

Advertisements
Published in: on Ιανουαρίου 9, 2016 at 16:52  Comments (1)  

The URI to TrackBack this entry is: https://sindesimecairo.wordpress.com/2016/01/09/%cf%80%ce%bf%ce%bb%ce%b9%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%cf%8c%ce%b1%cf%83%ce%b7-%cf%84%ce%b7%cf%82-%cf%83%ce%af%ce%b2%ce%b1%cf%82/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentΣχολιάστε

  1. Reblogged στις a hairless ape.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: