«Η μπούρκα (νικάμπ) για μένα συνιστά φεμινιστική δήλωση»

Μεταφράζω κείμενο της Zainab bint Younous που πρέπει να δημοσιεύτηκε πριν 3 μέρες (δεν έχει ημερομηνία). Απαντάει σε συνήθεις ερωτήσεις που ακούγονται για τη μπούρκα ή νικάμπ, αν και είμαι πεπεισμένη ότι ελάχιστες/-οι έως απειροελάχιστες-οι από όσες/-ους μιλάνε για το θέμα ενδιαφέρονται πραγματικά. Τα περισσότερα από όσα λέγονται σε σχέση με το συγκεκριμένο ζήτημα (καθώς και άλλες πολιτισμικές διαφορές) συνιστούν αναπαραγωγή ενός κυρίαρχου νεοαποικιακού λόγου που υποτίθεται πως ‘υπερασπίζει’ ‘ελευθερίες’. Ας προσπαθήσουν να την ακούσουν όσοι λεν πως ενδιαφέρονται, αν και πολύ αμφιβάλλω ότι η πλύση εγκεφάλου μιας προπαγάνδας που συνιστά τη βάση του πολέμου στο εσωτερικό και το εξωτερικό των χωρών μας μάς αφήνει περιθώριο για κάτι τέτοιο. Βρήκα το κείμενο από ποστ της ομάδας Καμένα Σουτιέν στο facebook.

Η μπούρκα (νικάμπ) για μένα συνιστά φεμινιστική δήλωση της Zainab bint Younous

η εικόνα του μπλογκ της συγγραφέα: http://www.thesalafifeminist.blogspot.gr/

η εικόνα του μπλογκ της συγγραφέα: http://www.thesalafifeminist.blogspot.gr/

Είμαι συγγραφέας, φεμινίστρια και ορθόδοξη μουσουλμάνα (σαλαφί [1], για την ακρίβεια).

Αγαπώ ο,τιδήποτε είναι γκόθικ, (steam)punk και Μπάτμαν. Έχω εμμονή με τα δερμάτινα τζάκετ. Είμαι θορυβώδης, ενίοτε ενοχλητική, και αφηρημένη.

Και φοράω νικάμπ [2].

Για μένα, το νικάμπ συνιστά μια πολύ φεμινιστική δήλωση. Καλύπτοντας το πρόσωπό μου, συσκοτίζοντας τα φυσικά χαρακτηριστικά μου σε όσους με περιβάλλουν, δηλώνω ότι «κάτοχος του σώματός μου είμαι μόνο εγώ, κανείς δεν έχει δικαίωμα πάνω μου». Τα λόγια, οι πράξεις και οι σκέψεις μου είναι πάνω από το σώμα μου και κανείς δεν μπορεί να με εξαναγκάσει σε κάτι άλλο. Το νικάμπ δεν με σβήνει από την κοινωνία. Αντίθετα, μου δίνει την ελευθερία να εμπλακώ με τους δικούς μου όρους, χωρίς να περιορίζομαι από αξιώσεις που ανήκουν σε άλλους.

Συνιστά ύστατη πράξη κτήσης και ενδυνάμωσης.

Και είμαι μαχητικά περήφανη γι’ αυτό. Ζώντας στον Καναδά, με ρωτούν συχνά για την επιλογή μου να φοράω νικάμπ. Ο πατέρας μου μεγάλωσε στον Καναδά και οι παππούδες μου ζουν εδώ πάνω από 40 χρόνια. Είμαι Καναδή –όχι παρά το γεγονός ότι φοράω νικάμπ, αλλά ακριβώς λόγω αυτού. Διδάχτηκα από μικρή το καναδικό σύνταγμα, που μου εξασφαλίζει το δικαίωμα να ντύνομαι όπως μου αρέσει. Είμαι εμποτισμένη από αυτό. Ακριβώς επειδή το γνώριζα, μου έδωσε την επιπλέον ώθηση αυτοπεποίθησης που χρειαζόμουν όταν πριν εφτά χρόνια επέλεξα να φορέσω νικάμπ. Ένιωθα σιγουριά γνωρίζοντας ότι κανείς δεν θα με κατηγορούσε πως παραβαίνω το νόμο ή ότι δεν ξέρω τι σημαίνει να είσαι Καναδή.

– Ξέρεις, είσαι στον Καναδά τώρα, μου λένε ακόμη με πατροναριστικό τόνο.

– Το ξέρω, απαντάω χαλαρά. «Κι ακριβώς γι’ αυτό φοράω ό,τι θέλω».

Μια γυναίκα πρόσφατα μόρφασε με αποτροπιασμό όταν στην ερώτησή της:

– Μα γιατί φοράς όλα αυτά τα μαύρα ρούχα; Απάντησα ανέκφραστα: «Γιατί είμαι γκοθού».

Όχι, δεν εξαρτάται όλη μου η ταυτότητα από το γεγονός ότι καλύπτω το πρόσωπο και το σώμα μου όταν βγαίνω έξω. Προτιμώ να μην επικεντρώνομαι στον τρόπο ντυσίματός μου, αλλά βρίσκομαι συχνά στη θέση να μιλάω και να γράφω για αυτό. Συνήθως καταλήγω να μιλάω για το νομικό και κοινωνικό αντίκτυπο του νικάμπ, αλλά για μένα είναι πολλά παραπάνω.

Μεγάλωσα βλέποντας τη μητέρα μου να φοράει νικάμπ. Αλλά οι γονείς μου δεν μου επέτρεπαν να το φορέσω μέχρι να το ψάξω και να συνυπολογίσω της σημασία του και τις συνέπειες μιας τέτοιας επιλογής. Όταν το πρωτοφόρεσα, έγινε με την απόλυτη πεποίθηση ότι δεν ήταν απλά κάτι που ήθελα, αλλά κάτι που χρειαζόμουν. Ήταν αντανάκλαση και προέκταση της ταυτότητάς μου, χωρίς να αποτελεί το σύνολο της ύπαρξής μου.

Το νικάμπ είναι περισσότερα πράγματα από ένα κομμάτι ύφασμα ή μια πολιτική δήλωση. Είναι μια πνευματική θέση, μια πράξη λατρείας προς το Θεό. Δεν σημαίνει ότι φορώντας το θεωρώ τον εαυτό μου ανώτερο από άλλους∙ ακριβώς το αντίθετο. Υπάρχουν πολυάριθμοι άλλοι των οποίων οι πράξεις λατρείας μπορεί να υπερτερούν της δική μου. Φορώντας νικάμπ προβαίνω σε μια συνεχή πράξη και προσεύχομαι να με φέρνει λίγο εγγύτερα στο Θεό και στον παράδεισο.

Υπάρχουν κάποιοι που ρωτούν: «Αν είναι πράξη λατρείας, γιατί δεν το φορούν και οι άντρες;». Ενώ άλλοι ρωτούν «Δεν το ξέρεις πως δεν είναι καν κομμάτι του ισλάμ;» Άλλοι πάλι λένε πως καλύπτοντας το σώμα μου, το ερωτικοποιώ.

Τους απαντάω: Αν πραγματικά ενδιαφέρεσαι για τη θρησκευτικότητά μου, ψάξε την. Αλλά μην τολμήσεις να υπονοήσεις πως αγνοώ την ίδια μου την πίστη ή ότι δεν ξέρω τι κάνω και πώς. Κι όσο για τη σεξουαλικότητά μου, δεν σου πέφτει λόγος.

Οι ζωές των γυναικών που φορούν νικάμπ δεν περιστρέφονται γύρω από τα νικάμπ μας… και δεν είμαστε καθόλου μυστηριώδεις. Κάποιες από εμάς είμαστε ιδιαίτερα ανοιχτές ως προς τη δραστηριότητές μας, ακόμη και σε σχέση με τα ρούχα μας, ποστάροντας στο facebook, το twitter και το instagram. Αστειεύομαι στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης για τη δυσκολία μου «να ταιριάξω όλα μου τα μαύρα» (τα στοιχεία της αμφίεσής μου: την αμπάγια, το χετζάμπ και το νικάμπ)∙ το τρόμο όταν συνειδητοποιώ ότι φοράω το νικάμπ μου ανάποδα (ναι, υπάρχει σωστός και λάθος τρόπος να το φορέσεις!) και το πολύ καναδικό πρόβλημα να πασαλείβομαι ολόκληρη με ζάχαρη από τα Timbits μου (σαν μπουκιές ντόνατ), εγώ και η 5χρονη κόρη μου.

Το μεγαλύτερο διάστημα το περνώ κάνοντας αυτά που αγαπώ περισσότερο: να διαβάζω και να γράφω για τις γυναίκες στο ισλάμ. Μελετώ γυναικείες ιστορικές προσωπικότητες και αμφισβητώ τις ιδέες της μουσουλμανικής κουλτούρας για τη γυναικεία σεξουαλικότητα και τους ρόλους των φύλων. Ενδιαφέρομαι βαθιά για τη μουσουλμανική κοινότητα και προβληματίζομαι με πολλά θέματα που μας μαστίζουν. Αγωνίζομαι να θέσω τις ιδέες μου σε εφαρμογή στο πλαίσιο της δικής μου τοπικής κοινότητας, στο πλαίσιο της οποίας έχω αναπτύξη μια σειρά workshop υπό τον τίτλο #MuslimSexEd.

Μπορεί να με βρείτε επίσης να κυκλοφορώ στην πόλη τραβώντας φωτογραφίες ή ξοδεύοντας πολλά χρήματα σε αξεσουάρ για να δώσω ιδιαίτερες πινελιές στην αμφίεσή μου.

Αντίθετα με όλα τα παραπάνω, τα ΜΜΕ και η ποπ κουλτούρα παρουσιάζουν εντελώς διαφορετικά το πώς είναι και πώς φαίνονται οι γυναίκες που φορούν νικάμπ. Φωτογραφίες του σωρού με «μουσουλμάνες γυναίκες» και «νικάμπ» δίνουν μια πληθώρα εικόνων που δεν είναι ούτε ρεαλιστικές ούτε πραγματικές. Το κοινό που έχουν το μεγαλύτερο μέρος αυτών των φωτογραφιών είναι ότι έχουν τραβηχτεί από μη-μουσουλμάνους/-ες φωτογράφους ή έχουν ως αντικείμενο αποκλειστικά γυναίκες μεσανατολικών χωρών.

Ο φωτογράφος του Associated Press Hassan Ammar είναι ο τελευταίος από μια μακρά σειρά φυγόπονων προσπαθειών κεφαλαιοποίησης των μουσουλμάνων γυναικών που φορούν νικάμπ… αποφεύγοντας οποιαδήποτε επαφή με αυτές τις γυναίκες. Για άλλους, όπως την Khloe Kardashian, η «μεταμφίεση» με νικάμπ είναι μέσο προώθησης ενός υπερσεξουαλικού παιχνιδιού. Ο σφετερισμός του νικάμπ για «καλλιτεχνικούς σκοπούς» είναι προσβλητικός. Δεν τον αντέχουμε άλλο. Στη Γαλλία παίρνουμε πρόστιμα για τη δημόσια κάλυψη των προσώπων μας. Αλλού στην Ευρώπη, στη Μεγάλη Βρετανία, στη Βόρεια Αμερική, οι γυναίκες που φορούν νικάμπ έρχονται αντιμέτωπες με λεκτική και φυσική βία.

Δεν φορούμε όλες την ίδια μαύρη στολή ή εξεζητημένο αϊλάινερ. Δεν είμαστε καταπιεσμένα θύματα ή «ισλαμίστριες» με πλύση εγκεφάλου. Δεν χρειαζόμαστε άλλους να μιλάνε στο όνομά μας ή για εμάς, προσποιούμενοι ότι διηγούνται τις ιστορίες μας ενώ έχουμε τις δικές μας φωνές και τις δικές μας φωτογραφικές, και είμαστε απολύτως ικανές να καταγράφουμε τις ζωές μας.

Και όντως το κάνουμε.

———————————

Σημειώσεις της aqua: [1] Σαλαφί είναι φονταμενταλιστική τάση του σουνιτικού ισλάμ. Κι όταν λέμε ‘φονταμενταλισμός’ εννοούμε τις κινήσεις που επιδιώκουν την επιστροφή στις ρίζες.

[2] Νικάμπ είναι το κομμάτι των γυναικείων ρούχων που καλύπτει το πρόσωπο. Μπούρκα είναι το αντίστοιχο που χρησιμοποιείται στο Αφγανιστάν και σε περιοχές του Πακιστάν και συνήθως όχι έξω από αυτές (επικοινώνησα με τη συγγραφέα για τη διευκρίνηση). Η μπούρκα επικράτησε στο λεξιλόγιό μας μετά τον πόλεμο στο Αφγανιστάν, όπου η απελευθέρωση της γυναίκας από αυτό το βδελυρό πράγμα εμφανίστηκε ως ένας από τους λόγους νομιμοποίησης του πολέμου. Ο ιμπεριαλισμός φτιάχνει, εκτός από τις αντιλήψεις μας, και το λεξιλόγιό μας.

Advertisements

The URI to TrackBack this entry is: https://sindesimecairo.wordpress.com/2015/06/08/%ce%b7-%ce%bc%cf%80%ce%bf%cf%8d%cf%81%ce%ba%ce%b1-%ce%bd%ce%b9%ce%ba%ce%ac%ce%bc%cf%80-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%ce%bc%ce%ad%ce%bd%ce%b1-%cf%83%cf%85%ce%bd%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%ac-%cf%86%ce%b5%ce%bc%ce%b9/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 ΣχόλιαΣχολιάστε

  1. Incredible moment elated Syrian women rip off strict Islamic robes and headscarves after escaping religious persecution under ISIS

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3112942/Incredible-moment-elated-Syrian-women-rip-strict-Islamic-robes-headscarves-escaping-religious-persecution-ISIS.html

    • ναι, ναι, καμία αντίρρηση! Και στη Γαλλία από τα πάνω επιβεβλημένο dresscode και στις περιοχές που ελέγχει η οργάνωση ISIS. Πρέπει να θεωρήσουμε κάποιο χειρότερο από το άλλο; Ή κάποιο καλύτερο από το άλλο; Εμένα και τα δύο φασισμό μου μυρίζουν…

  2. Μπέρδεμα στο κεφάλι,τυπική περίπτωση ανθρώπου συγχισμένου. Μεταξύ άλλων λέει:
    «Τους απαντάω: Αν πραγματικά ενδιαφέρεσαι για τη θρησκευτικότητά μου, ψάξε την. Αλλά μην τολμήσεις να υπονοήσεις πως αγνοώ την ίδια μου την πίστη ή ότι δεν ξέρω τι κάνω και πώς. Κι όσο για τη σεξουαλικότητά μου, δεν σου πέφτει λόγος.»
    Ιδιαιτέρως τονίζει το «μη τολμήσεις». Γιατί να μην τολμήσω; Όταν κάνεις ένα δημόσιο κείμενο κυρία μου,τότε θα δεχτείς την δημόσια κριτική. Για την σεξουαλικότητα σου εννοείται και δεν θα ασχοληθούμε,καθότι όσοι γνωρίζουμε τα στειχειώδη του ισλαμισμού γνωρίζουμε και το πόσο .. σεξουαλικό είναι.
    Από όλες τις αρλούμπες που λέει θα σταθώ σε ένα ακόμη μόνο,γιατί πραγματικά το κείμενο όλο είναι για γέλια.
    «Το μεγαλύτερο διάστημα το περνώ κάνοντας αυτά που αγαπώ περισσότερο: να διαβάζω και να γράφω για τις γυναίκες στο ισλάμ. Μελετώ γυναικείες ιστορικές προσωπικότητες και αμφισβητώ τις ιδέες της μουσουλμανικής κουλτούρας για τη γυναικεία σεξουαλικότητα και τους ρόλους των φύλων.»
    Εδώ πραγματικά τι να πρωτοπείς. Κατα ρχάς δεν μπορείς να αμφισβητήσεις το Ισλαμ γιατί από την φύση του δεν δέχεται αμφισβήτιση. Το Ισλάμ δέχεται ότι όλα ο προφήτης τα είπε καλώς (σκόπιμο το μικρό στον προφήτη,δεν αποδέχομαι καμμία εξ ουρανού αλήθεια), και δεν υφίσταται κανένας άλλος τρόπος ανάγνωσης του ιερού βιβλίου. Επίσης θεωρούν οτί το κοράνι όλα τα γράφει καλώς και δεν χρειάζεται η μελέτη κανενός άλλου βιβλίου. Οπότε ας ρίξει μία ματιά στο ιερότης βιβλίο η κυρία να δει τι γράφει για …μελέτη και γυναικεία ελευθερία και μετά να το παίζει πανκ-γκοθ-ισλαμίστρια.
    Επίσης μπορεί να πάει στην ανατολή να ζήσει όπως εκείνο το κοριτσόπουλο από την Αυστρία. Βέβαια όταν της πέσαν τα χέρια από το κουβάλα-κουβάλα νυχθιμερόν με κίνδυνο ζωής έστειλε μήνυμα μαζί με άλλους δυτικούς, στο ΝΑΤΟ να βομβαρδίζει, οπότε ή να σωθούν ή τουλάχιστον να πεθάνουν. Οπότε αφού αγαπάει τόσο το ισλάμ της ας πάει να δει τι εστί στην πράξη.
    Καλό θα ήταν να την ρωτήσει κάποιος,την μπούρκα-μπατμαν αλήθεια την αποδέχονται στις ισλαμικές χώρες;Η μήπως εκμεταλλεύεται την ελευθερία της δύσης; έλεος με τα φρικιά.
    Φυσικά δεν είναι τυχαίο για ποιόν λόγο τα αναμεταδίδει αυτά τα γραφικά το συγκεκριμένο μέσο. Μέσω του φόβου του ισλαμ, ετοιμάζεται το έδαφος για λεπενίστικα κόμματα να πάρουν την εξουσία στην ευρώπη. Οπού μαζί με την ασφάλεια και την αποισλαμοποίηση θα φέρουν βέβαια και άκρατο νεοφιλελευθερισμό. Ότι κέρδισε ο εργαζόμενος και καταπιεσμένος θα καταργηθεί εν ονόματι του εξ ανατολών κινδύνου.
    Μην πέσουμε στην παγίδα τους. Κανένας φασισμός δεν πρέπει να γίνει ανεκτός πουθενά.Είτε θρησκευτικός είτε πολιτικός.

    • Αγαπητή/-ές Β., μοιάζει σαν η τελευταία σου παράγραφος «μέσω του φόβου του ισλάμ… του εξ ανατολών κινδύνου» να είναι εντελώς ξεκομμένη από το υπόλοιπο κείμενό σου. Μια χαρά τα λες εκεί. Με τα υπόλοιπα πώς τα κολλάς δεν μπορώ να καταλάβω.

      Η Zainab ακριβώς σε σένα απαντάει. Σου λέει πως δεν υπάρχει περίπτωση εσύ να έχεις περισσότερη γνώση της πίστης της από την ίδια. Εσύ πάλι λες πως εννοείται πως ξέρεις περισσότερα κι εκείνη είναι άσχετη. Όσο για τη σεξουλικότητά της, το ξέρεις κι αυτό: είναι ανύπαρκτη. Ξέρεις κι ότι το ισλάμ δεν χωράει αμφισβήτηση, και μάλλον ο μόνος τρόπος να σωθούν όλοι αυτοί είναι να τους βομβαρδίσει το ΝΑΤΟ.

      Αγαπητέ/-ή Β. δεν χρειάζεται να διαβάσεις τη Zainab (άλλωστε η εσωτερική φωνή σου δεν σε άφησε ν’ ακούσεις τι λέει) ούτε ό,τιδήποτε έχει να κάνει σχέση με το ισλάμ ή καλύτερα με το λόγο της δύσης για το ισλάμ: έχεις φτάσει στην απόλυτη γνώση!

    • «δεν μπορείς να αμφισβητήσεις το Ισλάμ γιατί από την φύση του δεν δέχεται αμφισβήτηση»
      Ο ισχυρισμός αυτός διαψεύδεται πανηγυρικά από την ιστορία. Στους αρκετούς αιώνες της ύπαρξής του, το Ισλάμ γνώρισε πάρα πολλές διαφορετικές εκδοχές, και ακόμα τώρα υπάρχουν πολλά Ισλάμ τα οποία συνυπάρχουν, αλλά και ενίοτε σφάζονται μεταξύ τους ή απλώς αδιαφορούν το ένα για το άλλο.
      Από την επομένη του θανάτου του Μωάμεθ, υπήρξαν αντικρουόμενες εκδοχές και διαφωνίες για το τι σημαίνει το Ισλάμ.

  3. Aqua, η συζήτηση για τη μαντήλα, μπούρκα, νικάμπ κ.λπ. στο Ισλάμ μου θυμίζει έντονα μια άλλη συζήτηση, αυτή για τις υποκλίσεις (μέχρι το έδαφος, πώς το λέμε στα ελληνικά;) στην Ταϊλάνδη. Όλα τα στοιχεία της μιας συζήτησης εμφανίζονται και στην άλλη:

    (1) Ένα πολιτισμικό-θρησκευτικό στοιχείο (μαντήλα / υπόκλιση) που προκαλεί απέχθεια σε πολλούς δυτικούς σαν κι εμάς.

    (2α) Οι περισσότεροι ντόπιοι το υπερασπίζονται, «είναι η παράδοσή μας», «είναι η κουλτούρα μας», «εκφράζει σεβασμό», «εσείς οι ξένοι δεν μας καταλαβαίνετε» κ.α.
    (2β) Υπάρχουν και κάποιοι λίγοι, σχετικά, ντόπιοι που εξίσου το κατακρίνουν.

    (3) Κάποιοι ειλικρινείς δυτικοί προσπαθούν να διαφωτίσουν τους οπισθοδρομικούς. Κατά καιρούς παραθέτουν και αξιόλογα επιχειρήματα («δεν είναι παράδοσή σας, την υπόκλιση την απαγόρευσε ο βασιλιάς Τζουλά, μέσα 19ου αιώνα, και την επέβαλε πρόσφατα ο δικτάτορας Σαρίτ, τέλη του ’50, για εξουσιαστικούς λόγους», «η υπόκλιση θα ήταν πράγματι σεβασμός αν ήταν αυθόρμητη και όχι επιβεβλημένη» κ.α.).

    (4) Κάποιοι δυτικοί έχουν πιάσει κάτι περισσότερο και, χωρίς να διαφωνούν με τα παραπάνω επιχειρήματα, προειδοποιούν όμως: «Πρόσεξε με τον διαφωτισμό των οπισθοδρομικών! Αναπαράγεις τον εξουσιαστικό λόγο των ιεραποστόλων και των αποικιοκρατών! Κάνεις περισσότερο κακό παρά καλό!»

    Είναι ένα θέμα που μ’ έχει απασχολήσει κι εμένα πολύ. Όσο απεχθής μου είναι η υπόκλιση, άλλο τόσο μου είναι και η υπεροψία των δυτικών, καθώς και η ξενερωσιά τους, που πάνε να επιβάλουν τις ατομιστικές και περιχαρακωμένες τους αντιλήψεις σε κόσμο που προάγει τη συλλογικότητα, το μοίρασμα και το φιλότιμο.

    • Ηλία μου πάντα με χαροποιούν τα σχόλιά σου.

      Προβληματιζόμουν κι εγώ με το θέμα, έτσι περίπου όπως το λες. Όχι με τους τεμενάδες (μας αυτή η λέξη;) στην Ταϊλάνδη γιατί δεν το ήξερα, αλλά με αυτές τις πολιτισμικές διαφορές όπως το ντύσιμο, τις σχέσεις των φύλων, την καθαριότητα, την κοινωνική οργάνωση κλπ. Και έχω καταλήξει στο εξής:

      Επειδή δεν παράγουμε λόγο σε κενό ιστορικού χρόνου αλλά συνεχίζουμε μια παράδοση παραγωγής λόγου που προέρχεται από την αποικιακή πλευρά του πλανήτη, και ο οποίος ποτέ δεν ήταν αθώος και πάντα έβρισκε κάτι ηθικό ή ανώτερα πολιτισμικό για να πιαστεί, νομίζω πως απλά πρέπει να σταματήσουμε. Γιατί όποιος/-α συνεχίζει, λειτουργεί απλά ως το χαλί όπου πατάν παλιοί στρατοί για νέους πολέμους, που μπορεί να μην είναι απαραίτητα με όπλα (μπορεί να είναι επενδυτικά κεφάλαια, ΜΚΟ κ.ο.κ). Η προέκταση του επικριτικού μας λόγου είναι πόλεμος και θάνατος.

      Εγώ θα ήθελα να είμαι με τους άλλους ακόμη κι αν κάνουν λάθος, γιατί πρέπει να μπορούν να κάνουν και λάθος. Αλλά είμαι πολύ λευκή και πολύ αλλοτριωμένη για να βρω τους άλλους. Οπότε προσπαθώ ν’ ακούω, όποτε κάτι λίγο φτάνει σ’ εμένα (κι είναι πολύ λίγα αυτά που μπορούν να περάσουν τα τείχη της Ευρώπης). Κι όποτε μπορώ, προσπαθώ να μεταφέρω με δικά μου λόγια κάτι που κατάλαβα, με τον κίνδυνο φυσικά κάπου να το διαστρεβλώνω στο δρόμο. Αλλά τουλάχιστον πλευρά έχω διαλέξει, ή αυτό τουλάχιστον προσπαθώ. Και δεν είναι αυτή της αποικίας.

  4. […] Η μπούρκα (νικάμπ) για μένα συνιστά φεμινιστική δήλωση (κλικ) […]

  5. νομίζω ότι η διαστροφή στην σκέψη της είναι χαραγμένη στην παροσία της στο κείμενο….

    τι να πω ΕΝΔΡΟΠΗ να ακούγονται αυτά εγώ ενδρέπομαι πάντως…

    • Γεια σου arkat!
      Δεν καταλαβαίνω για τι πράγμα ενδρέπεσαι και ποια είναι η διαστροφή…

  6. Ας μείνουμε στην πιο φεμινιστική δήλωση από όλες:
    Κάθε γυναίκα μπορεί να φοράει ο,τι θέλει.

    Έχω ασχοληθεί διεξοδικά με την Μέση Ανατολή και τον οριενταλισμό γενικότερα και για αυτό τον λόγο δεν μπορώ να καταργήσω την θρησκευτική ελευθερία των θρησκων γυναικών που ηθελημένα φοράνε νικάμπ.
    Από την άλλη σαφώς και υπάρχουν γυναίκες που καταπιέζονται από αυτό που για μια άλλη θρησκευόμενη αποτελεί θρησκευτική ελευθερία.

    Εγώ θα μείνω σε αυτό που με έκανε να πω respect «Μια γυναίκα πρόσφατα μόρφασε με αποτροπιασμό όταν στην ερώτησή της: – Μα γιατί φοράς όλα αυτά τα μαύρα ρούχα; Απάντησα ανέκφραστα: «Γιατί είμαι γκοθού»»

    • Καλώς την!

      Υπάρχει ένα ενδιαφέρον ζήτημα με τη μαντίλα, που για μένα είναι καθαρά ζήτημα προπαγάνδας και τίποτ’ άλλο. Ενώ το ζήτημα είναι πολιτικό, μπαίνουμε σε μια ψευτοψυχολογίστικη διάσταση, εντελώς ανώφελη και επιζήμια θα έλεγα. Οι γυναίκες που κατεβαίνουν στο δρόμο διεκδικώντας να φορούν τις μαντίλες τους, χρησιμοποιώντας απολύτως φιλελεύθερα επιχείρηματα, θεωρούνται ότι καταπιέζονται και δεν το ξέρουν! Αλλά εμείς από την άλλη, όλες/οι ψυχολόγοι και ψυχαναλυτές ξαφνικά, το ξέρουμε! Και ποια ακριβώς είναι η προσφορά μας σε αυτές τις γυναίκες, αν μας ενδιαφέρει το ζήτημα και θέλουμε να έχουμε άποψη (που κατά τη γνώμη μου θέλουμε να έχουμε άποψη χωρίς να μας ενδιαφέρει πραγματικά το ζήτημα); Καμία απολύτως! Κι όμως βλέπεις και κόσμο πολιτικοποιημένο που ξαφνικά κάνει ένα λογικό άλμα και ούτε το καταλαβαίνει…

  7. Τυπική σύγχιση κρανίου, που αποδεικνύει όμως ότι οι άνθρωποι είναι περίπλοκα, παράλογα όντα που δεν μπορείς να τα κρίνεις επιφανειακά.

  8. […] «Η μπούρκα (νικάμπ) για μένα συνιστά φεμινιστική δήλωσ… […]

  9. Οι γυναίκες, έχουν έναν λόγο ύπαρξης, να κάνουν σεξ με τους άντρες.

    • Φίλε/φίλη Dennis, φαντάζομαι ότι κατά λάθος έγραψες το συγκεκριμένο σχόλιο κάτω απ’ το συγκεκριμένο κείμενο, οπότε δεν χρειάζεται απάντηση.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: