το σύνδρομο του εξωτικού εραστή

(Σμύρνη) Έχετε βρεθεί σ’ ένα ξένο τόπο κι έχετε νιώσει ξαφνικά μια έξαρση της λίμπιντό σας στην επαφή σας με τον ντόπιο πληθυσμό; Έχετε νιώσει αντίστοιχα ότι το κομμάτι του ντόπιου πληθυσμού που σας έχει κινήσει το ενδιαφέρον ανταποκρίνεται κι αυτό εξίσου καλά; Μήπως έχετε βρεθεί στη θέση του ιθαγενή που έλκεται από αλλοδαπούς επισκέπτες/-τριες και οι επισκέπτες/-τριες ανταποδίδουν;

Αν οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα είναι θετικές, τότε έχετε ή είχατε προσβληθεί από αυτό που θα ονομάσω ως το «σύνδρομο του εξωτικού εραστή» ή της «εξωτικής εράστριας» (την περασμένη βδομάδα, στη διάρκεια του μικρού ζαπατιστικού σχολείου, άκουσα τόσους νεολογισμούς με θηλυκές καταλήξεις που είπα να προχωρήσω κι εγώ σ’ έναν). Η ανάρτηση θα επικεντρωθεί στο πώς λειτουργεί, ποια είναι τα συμπτώματα και πώς αντιμετωπίζεται, καθώς, σε περίπτωση μη έγκαιρης αντιμετώπισης οι συνέπειες μπορεί να είναι ολέθριες. Διαβάστε με προσεκτικά λοιπόν.

Ποια άτομα προσβάλλονται: Αν υπήρχε ένα μαντού (αυτό που μας έκαναν στο σχολείο για τη φυματίωση) που να μπορούσε να μετρήσει την προδιάθεση σε αυτό το είδος συνδρόμου, θα έλεγα ότι θα έβγαιναν θετικά τα άτομα εκείνα που θεωρούν πως το σεξ είναι μια μορφή επικοινωνίας. Αυτό το στοιχείο είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένο στη διάρκεια εκδήλωσης του συνδρόμου, καθώς το σεξ μπορεί να υποκαθιστά την αδυναμία άλλων μορφών επικοινωνίας.

Αιτίες: Βάση του συνδρόμου είναι ο εξωτισμός. Ο ξένος/-η, στην επαφή του με ένα άλλο μέρος ή έναν άλλο πολιτισμό, έλκεται από αυτόν σε πολλά επίπεδα (μεταξύ του οποίου και το σεξουαλικό). Ο ιθαγενής μετατρέπεται στον κατεξοχήν πληροφοριοδότη που εισάγει τον ξένο στην κουλτούρα, ενίοτε και στη γλώσσα (στην Τουρκία λένε πως «αν γλώσσα δεν αγγίξει γλώσσα, γλώσσα δεν μαθαίνεται). Από την πλευρά του ο ιθαγενής βρίσκεται στη θέση να μπορεί να μαγέψει τον ξένο με πράγματα αυτονόητα για τους ντόπιους: τα μέρη, η μουσική, τα φαγητά, η κουλτούρα, η γλώσσα. Πρόκειται για μια αμφίδρομη σχέση που εξυπηρετεί και τους δύο: τον ιθαγενή που δείχνει την κουλτούρα του και τον ξένο που βρίσκεται σε ένα αλλότριο περιβάλλον και επιθυμεί να τη γνωρίσει. Η σχέση είναι αμφίδρομη αλλά όχι και η διαδικασία της μάθησης: ο ιθαγενής δεν μαθαίνει εξίσου την κουλτούρα του άλλου γιατί δεν είναι αυτό το ζητούμενο (το «μίλα μου ελληνικά» στη διάρκεια του σεξ ή «πες μου πώς είναι το ‘σε θέλω’ στα ελληνικά» δεν συνιστά επαρκή ανταλλαγή). Επίσης η εκδήλωση του συνδρόμου διευκολύνεται από την αίσθηση του εφήμερου, από τη μικρότερη ευθύνη που ενυπάρχει στις σχέσεις με ένα μη ντόπιο (ντόπιος=αυτός που μένει σ’ έναν τόπο, ακόμη κι αν δεν έχει γεννηθεί σ’ αυτόν).

Συμπτώματα: Τα άτομα που νοσούν από το σύνδρομο μαγεύονται από τη θέση που παίρνουν μέσα στη σχέση, όπως περιγράφηκε στην ενότητα των αιτίων. Έλκονται ή ερωτεύονται όχι τόσο άτομο, αλλά όλα όσα ενσαρκώνει.

Άτομα που αποκλείονται: Παρόμοια συμπτώματα μπορεί να εμφανίσουν και άτομα κυρίως του ιθαγενικού πληθυσμού που ζουν σε περιβάλλοντα σεξουαλικής ανελευθερίας και δυσκολίας στη μετακίνηση. Στην πρώτη κατηγορία, για παράδειγμα, ανήκει το γκρηκ καμάκι της δεκαετίας του ’80. Ο ανδρικός ιθαγενικός πληθυσμός εκείνης της περιόδου δεν την έπεφτε στις τουρίστριες γιατί υπήρχε κάποια επιδημία του συνδρόμου, αλλά γιατί μια μάτσο κουλτούρα σε συνδυασμό με την κοινωνική φύλαξη των ιθαγενών γυναικών ευνοούσε μια τέτοια συμπεριφορά. Στη δεύτερη κατηγορία, παρόμοια συμπτωματολογία παρουσιάζουν και οι ιθαγενείς κυνηγοί βίζας. Τα άτομα αυτά έχουν γεννηθεί σε κράτη των οποίων οι κυβερνήσεις (πρώτα) και η διεθνής κοινότητα (κοινότητα δεν είναι, αλλά άντε να μη μαγαρίσω το ποστ μου) έχουν αποφασίσει να κρατήσουν τον ιθαγενικό πληθυσμό εντός συνόρων. Οι ιθαγενείς κυνηγοί βίζας είναι κυρίως νεαρά άτομα (20-35 ετών) που συναντούν ανυπέρβλητες και αντικειμενικές δυσκολίες να ταξιδέψουν ή να εγκαταλείψουν τη χώρα. Στο εσωτερικό της χώρας ο/η κυνηγός βίζας μπορεί να έχει τη δυνατότητα να γευτεί ηδονές απαγορευμένες (ακριβά για εκείνον/η ξενοδοχεία, γεύματα κλπ) που η θέση του -οικονομική και κοινωνική- δεν του επιτρέπουν να γευτεί. Η συμπτωματολογία είναι παρόμοια, και ενίοτε δημιουργούνται ζευγάρια μεταξύ ξένου που πάσχει από το σύνδρομο και κυνηγού βίζας. Αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα, ο συνδυασμός αυτός μπορεί να αποβεί ωφέλιμος στο βραχύ χρόνο, αλλά οι στατιστικές δείχνουν ότι είναι καταστροφικός στο μακρύ.

Τέλος υπάρχει ένα κομμάτι του πληθυσμού που έχει φυσική ανοσία στο σύνδρομο. Θα τους ονομάσω «χαμπουργκεροπαθείς». Ο πληθυσμός αυτός παρουσιάζει την εξής συμπεριφορά: όταν ταξιδεύει (συνήθως με οικονομικό κίνητρο, δηλαδή επειδή βρήκε κάποια προσφορά) επιδιώκει να συναντήσει στο μέρος που πάει τις δομές εκείνες που ήδη ξέρει και αγαπά: μπυραρίες, πιτσαρίες, χαμπουργκεράδικα, κλαμπ κλπ. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν και οι κάτοικοι των ολ ινκλούσιβ ξενοδοχείων. Ο πληθυσμός αυτός συνήθως κινείται σε μπουλούκια (η επιστημονική ονομασία είναι αυτή) κι έχει μικρή διάδραση με τον ιθαγενικό πληθυσμό εκτός των ατόμων που έχουν βρεθεί στη δυσάρεστη θέση να τους υπηρετούν (γκαρσόνια, καμαριέρες, ρεσεψιονίστ κλπ).

Αντιμετώπιση: Η πρώτη προσβολή από τη νόσο  είναι συνήθως δραματική. Ο/η ασθενής δεν γνωρίζει το σύνδρομο και δεν έχει αντισώματα για την αντιμετώπισή του. Μόνο μια πρότερη γνώση του συνδρόμου ίσως να βοηθούσε, αλλά αυτό σπάνια συμβαίνει (αυτό το σκοπό έχει ωστόσο η παρούσα ανάρτηση). Άτομα με προδιάθεση που νοσούν για πρώτη φορά χωρίς πρότερη γνώση του συνδρόμου απλά τον ήπιαν (κυριολεκτικά και μεταφορικά). Αναγκαστικά θα ζήσουν την εμπειρία. Τα άτομα που έχουν ήδη νοσήσει μια δυο φορές, έχουν αποκτήσει αντισώματα στο σύνδρομο και συνήθως δεν το περνούν με την ίδια ένταση. Τα άτομα που έχουν νοσήσει και έχουν γνώση του συνδρόμου το αντιμετωπίζουν αρκετά καλά. Υπάρχει και μια κατηγορία με γνώση του συνδρόμου που έχει νοσήσει στο παρελθόν που αρνείται ακόμη και να μπει στη διαδικασία. Η συμπεριφορά αυτή οφείλεται σε συναισθηματικό ακρωτηριασμό που προέρχεται από πρότερη δυσάρεστη εμπειρία του συνδρόμου. Το ζήτημα ωστόσο δεν είναι η αποφυγή του όσο η συνετή διαχείρισή του. Το σύνδρομο συνιστά μια υγιή και επιθυμητή διαδικασία που ωστόσο πρέπει να τύχει συνετής διαχείρισης. Προσοχή: Τα άτομα που έχουν νοσήσει στο παρελθόν και έχουν γνώση του συνδρόμου έχουν καθήκον, είτε από τη θέση του ιθαγενή είτε από τη θέση του ξένου, να προφυλάξουν τους πρωτάρηδες με τους οποίους σχετίζονται!

Αντενδείξεις: Αν η παραμονή του ξένου έχει περιορισμένη διάρκεια, η μαγεία ακολουθείται από τη στυγνή πραγματοτικότητα της επιστροφής. Πολλές συναισθηματικές τραγωδίες έχουν προκληθεί από αυτή τη συνθήκη. Στην περίπτωση που ο ξένος παραμείνει, εκ των συνθηκών είτε εξαιτίας του ιθαγενή, ακολουθεί η σκληρή καθημερινότητα που απογυμνώνει τη μαγεία. Οι πολιτισμικές διαφορές, η ανισότητα της σχέσης καθώς και η συνειδητοποίηση της κοινοτοπίας του ιθαγενή είναι παράγοντες που συμβάλλουν στην αποδυνάμωση των συμπτωμάτων του συνδρόμου. Στην περίπτωση που ο ξένος πάρει μαζί του τον ιθαγενή στην αλλοδαπή, τα προβλήματα αντιστρέφονται, καθώς τόσο ο ξένος όσο και ο ιθαγενής καλούνται να αλλάξουν ρόλους μέσα στη σχέση, πράγμα που δεν είναι καθόλου βέβαιο πως θα πετύχει. Στις λίγες περιπτώσεις που οι σχέσεις αυτές λειτουργούν είναι γιατί στην πραγματικότητα μόνο στο πρώτο στάδιο της σχέσης είναι παρόν το σύνδρομο. Στη συνέχεια τα συμβαλλόμενα μέρη αποκτούν τις πραγματικές και ανθρώπινες διαστάσεις τους και οι ρόλοι που βάζει το σύνδρομο καταργούνται.

Δείγμα της έρευνας: Το παρόν λήμμα βασίστηκε στην προσωπική εμπειρία της γράφουσας, τόσο από τη θέση του ιθαγενή όσο και του ξένου, καθώς και σε ένα ευρύ δείγμα περιπτώσεων που υπέπεσαν στην αντίληψή της. Και φυσικά έχει ως αφορμή μια νέα προσβολή της νόσου.

Advertisements
Published in: on Αύγουστος 19, 2013 at 12:40  2 Σχόλια  

The URI to TrackBack this entry is: https://sindesimecairo.wordpress.com/2013/08/19/%cf%84%ce%bf-%cf%83%cf%8d%ce%bd%ce%b4%cf%81%ce%bf%ce%bc%ce%bf-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b5%ce%be%cf%89%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%bf%cf%8d-%ce%b5%cf%81%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%ae/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 ΣχόλιαΣχολιάστε

  1. Τέτοια νόσος, μάλιστα! Καλοδεχούμενη!
    Όχι αυτή με το βήχα και τις μύξες που μας βασανίζει καλοκαιριάτικα!

    • Περαστικά σου kasof! Μου έλειψες…


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: