«Υστερόγραφα στην «Έκτη» του εξεγερμένου υποδιοικητή Μάρκος

Την άφησα λίγο πίσω τη μετάφραση των κειμένων του Μάρκος, αλλά έμπλεξα με άλλα. Δεσμεύομαι ότι, ακόμη κι αν βρω δουλειά, σιγά σιγά θα μεταφράσω όλα τα κείμενα και θα μπουν εδώ (τα πέντε που έχουν μεταφραστεί μέχρι τώρα τα βρίσκετε στη σχετική υποκατηγορία «ζαπατίστας και ζαπατισμός»). Θαρρώ πως από μόνα τους τα κείμενα είναι μια διαδικασία ξεκαθαρίσματος, καθώς αρκετοί από τους περιστασιακούς φίλους του κινήματος έχουν εγκαταλείψει την ανάγνωσή τους. Δεν είναι κακός τρόπος ξεκαθαρίσματος. Αυτό όμως που με έχει προβληματίσει είναι η γλώσσα των κειμένων. Τα κείμενα του Μάρκος έχουν ούτως ή άλλως συγκεκριμένο στυλ. Σε αυτά όμως τα συγκεκριμένα υπάρχει τόση αργκό (και παλιά αργκό) της Πόλης του Μεξικού που πραγματικά δεν ξέρω ποιοι είναι οι παραλήπτες. Σε κάποιες μεταφράσεις που έχω δει, υπάρχουν αρκετά λάθη που αλλοιώνουν το νόημα του κειμένου ή απλά μπερδεύουν τον αναγνώστη. Τέλος πάντων. Όσοι αντέξουν στον αγώνα δρόμου, θα τα λέμε από εδώ… Ό,τι ακολουθεί είναι το κείμενο με κάποιες υποσημειώσεις δικές μου στο τέλος του (δημοσιεύτηκε στο enlace zapatista στις 29 Γενάρη 2013).

Υστερόγραφα στην «Έκτη» [1] που, όπως το δείχνει το όνομά της, ήταν το πέμπτο μέρος του «Αυτοί και εμείς»

Γενάρης 2013.

Υ.Γ. ΠΟΥ ΔΙΝΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΕΝΙΣΧΥΣΟΥΝ ΤΙΣ ΥΠΟΨΙΕΣ ΣΑΣ:

1. Αν το τάδε ή δείνα άτομο…

έχει όλα, διάφορα ή κάποια από τα παρακάτω δεινά, όπως για παράδειγμα: είναι γυναίκα, άντρας, παιδί, νέος, φοιτητής ή φοιτήτρια, υπάλληλος, εξεγερμένος ή εξεγερμένη, λεσβία, γκέι, ιθαγενής, εργάτης ή εργάτρια, έχει καταλάβει γη, είναι αγρότης ή αγρότισσα, άνεργος ή άνεργη, πιστός ή πιστή, εργάτης ή εργάτρια του σεξ, καλλιτέχνης ή καλλιτέχνις, οικιακός ή οικιακή υπάλληλος αλλά όχι και εξοικειωμένος/-η, τότε προσέξτε, ίσως να είναι της «Έκτης».

αν είναι διαφορετικός και όχι μόνο δεν τον πειράζει και δεν το κρύβει αλλά, το αντίθετο, συνεχίζει να προχωρά αμφισβητώντας τις καλές συνειδήσεις. Αν είναι έτσι, ας προσέχει, μπορεί να είναι της «Έκτης».

αν είναι σε  μια ελεύθερη ή ελευθεριακή οργάνωση, ομάδα ή συλλογικότητα, τότε ας προσέξει, μπορεί να είναι της «Έκτης».

αν είναι κάποιος που δεν χωρά σε καμιά άλλη κατηγορία εκτός από εκείνη των «αναλώσιμων», τότε ας προσέξει, μπορεί να είναι της «Έκτης».

αν οι μόνες διαταγές που δέχεται είναι αυτές της συνείδησής του, τότε ας προσέξει, μπορεί να είναι της «Έκτης».

αν ούτε ελπίζει ούτε προσδοκά την έλευση υπέροχων σωτήρων, τότε ας προσέξει, μπορεί να είναι της «Έκτης».

αν σπέρνει γνωρίζοντας ότι δεν θα δει τον καρπό, τότε ας προσέξει, μπορεί να είναι της «Έκτης».

αν είναι από εκείνους που όταν κάποιος τους εξηγεί υπομονετικά και με ωραίο τρόπο (δηλαδή, στα όρια της υστερίας) ότι η μηχανή είναι παντοδύναμη και αόρατη, αυτός χαμογελάει, όχι επειδή δεν κατάλαβε αλλά γιατί δεν τον νοιάζει, τότε ας προσέξει, μπορεί να είναι της «Έκτης».

Υ.Γ. ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ

Συζητάτε με ένα σύντροφο ή συντρόφισσα, για όποιο θέμα, δεν έχει σημασία. Ακριβώς στο σημείο που λέτε στο συνομιλητή ή συνομιλήτριά σας ότι «ωραία, σύντροφε, θα τα πούμε», έρχεται ένας κύριος με μούρη «είμαι-αξιοσέβαστος-έχω-πολλές-γνώσεις», ξεδιπλώνοντας μπροστά σας ένα μάτσο επαναστατικές ταυτότητες επαναστατικού αναλυτή όλων των επαναστάσεων που έχουν υπάρξει και θα υπάρξουν, και αρχίζει να σας εξηγεί με στεντόρεια φωνή ότι πρέπει να πρέπει να τον υπακούσετε και να κάνετε όπως εκείνος σας συμβουλεύει-νουθετεί-διατάζει. Και όταν είστε έτοιμος/έτοιμη να πείτε στο σύντροφό ή συντρόφισσά σας «τι σκατά τρέχει με τον τύπο;», ο κύριος ανεβάζει τον τόνο της φωνής του και σας λέει, επιδεικνύοντας το υψηλό του επίπεδο διανόησης και κλείνοντας τα αυτιά του, «λα! λα! λα! λα! δεν ακούω, δεν ακούω, λα! λα! λα! λα!, δεν ακούω δεν ακούω» και φεύγει οργισμένος. Τότε εσείς:

α) τρέχετε πίσω του για να τον ικετεύσετε να μη σας εγκαταλείψει στα σκοτάδια της άγνοιά σας και τον παρακαλείτε να συνεχίσει να σας διαφωτίζει με το διάφανο φως του.

β) λέτε, κλαίγοντας «είναι αλήθεια, ήμουν τρελός και αχάριστος, δεν θα κάνω πια λάθη».

γ) συμπληρώνετε το «τι σκατά με αυτόν τον τύπο;» που είχατε αφήσει ατέλειωτο.

δ) λέτε στον σύντροφο/ συντρόφισσα «σύντροφε, για μια στιγμή νόμισα ότι θα άρχιζε η πλάκα». [2]

ε) σκέφτεστε «γαμώ την π… μου, αυτή η πόλη πάει κατά διαόλου».

στ) δεν δίνετε σημασία, και συνεχίζετε κολλημένος με εκείνο τον ολόγυμνο, μοναχικό και τόσο αλέκιαστο τοίχο, και σκέφτεστε πώς να βρείτε τα φράγκα για τίποτα μπογιές γιατί, σκέφτεστε, σε τέτοιο τοίχο δεν θα μπορούσε να αρνηθεί κάποιος μια υπογραφή, ένα γκράφιτι, πράγμα για το οποίο πρέπει να γίνει συνεννόηση με το «συνεργείο», να συμφωνήσετε ώρα και μέρος, ή όπως λέει κάποιος, ημερολόγιο και γεωγραφία [3]. Επιπλέον, ήδη έχετε μια ιδέα για το τι θα μουντζουρώσετε, για παράδειγμα εκείνο που έλεγε ο Μάριο Μπενεντέτι: «Δυο είναι οι κίνδυνοι που πρέπει να προσέχει ο νέος άνθρωπος: η δεξιά όταν αριστερίζει και η αριστερά όταν δεξιίζει».

ζ) επιστρέφετε στο σπίτι σας, τσαρδάκι, κονάκι, στέγη, ή όπως το λέτε, και λέτε στον/στην σύντροφό σας: «Νομίζω πως δεν θα ξαναφάω σουβλάκια-γύρους-τοστ-βρώμικα [Σ.τ. aqua: προφανώς προσαρμογή του κειμένου στα ελληνικά αντίστοιχα]. Σήμερα είχα ψευδαισθήσεις ότι καταμεσής του δρόμου ήμουν σε μια εκπομπή της Laura Bozzo [Σ.τ. aqua: εκπομπή ριάλιτι] και ακούγοντας το «ας περάσει ο αναξιοπαθών» μ’ έσπρωξαν λέγοντας «άντε, μη κάνεις το μ…, η σειρά σου είναι».

η) σκέφτεστε, «σκ…!, φαίνεται πως τελικά τα ναρκωτικά ή/και το αλκοόλ επηρεάζουν τον εγκέφαλο».

θ) αναρωτιέστε «σε ποιον να αναφέρεται;»

Αν επιλέξατε τις απαντήσεις α ή/και β έχετε μέλλον αλλά χάνετε στις λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, έπρεπε να προσφερθείτε να του κουβαλήσετε τα βιβλία. Αν το κάνετε για πλάκα και όχι από δουλοπρέπεια, τότε βάλτε στη στοίβα με τα βιβλία το «Butes» ή «Boutès» (σα να βλέπω ότι τα γαλλικά είναι της μόδας» του Πασκάλ Κινιάρ, από τον εκδοτικό οίκο Sextopiso [Έκτος όροφος] (σα να τον πάω που λέγεται έτσι). Μπορεί και να κάτσει και να το διαβάσει ο κύριος και να μάθει να χρησιμοποιεί ευφυέστερα την αλληγορία των σειρήνων. Αλλά όπως και να ’χει θα σας πει να πάρετε τα πόδια σας για να συνοδεύσετε τον ήρωα στο σπίτι.

Αν επιλέξατε οποιαδήποτε από τις γ, δ, ε, στ, ζ, η, τότε λοιπόν, σύντροφε, δεν έχετε σωτηρία και σίγουρα δεν θα έχετε διακεκριμένη θέση στην αναπόφευκτη-παγκόσμια-επανάσταση-που-θα-ανατείλει-την-άνοιξη-των-εγκαταλελειμμένων-μαζών-καθοδηγημένων-από-την-εμβριθή-και-συγκεκριμένη-ανάλυση-της-συγκεκριμένης-πραγματικότητας των σοφών αναλυτών. Τι σκ…; ποιος σας στέλνει με εφόδιο αυτή την κακή ενέργεια εξέγερσης, ελευθερίας και αυτονομίας.

αν επιλέξατε την απάντηση θ, αφήστε το καλύτερα. Δεν αξίζει τον κόπο.

Υ.Γ. ΠΟΥ ΣΑΣ ΔΙΝΕΙ ΜΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΙ ΣΑΣ ΛΕΕΙ ΟΤΙ…

Χάνετε το χρόνο σας αν…

1) Αν συζητάτε με κάποιον ότι ο Sheldon Cooper [4] λέγοντας ότι «Ο φόβος του ύψους δεν είναι λογικός, αλλά ο φόβος της πτώσης είναι συνετός και συμβάλλει στην εξέλιξη» δίνει τη δική του εκδοχή για τους «από κάτω» και υποστηρίζει τη σωφροσύνη του να παραμείνει κάποιος κάτω, ενώ ο συνομιλητής σας, αφού φέρει στη μνήμη όλα τα ονόματα των κλασικών συγγραφέων της επανάστασης και όλα τα ονόματα των γενικών γραμματέων όλων των κομμάτων, σας ρωτήσει «μα ποιος είναι αυτός ο Sheldon Cooper; άλλος λούμπεν της ‘Έκτης’»;

2) Αν επαναλαμβάνετε δυνατά:

«Πάντα υπάρχει πιθανότητα. Τα πάντα είναι μικρές πιθανότητες. Έχουμε να κάνουμε με ένα μακρύ και δύσκολο ταξίδι, ίσως πιο δύσκολο από ό,τι μπορούμε να φανταστούμε. Αλλά δεν μπορεί να είναι πιο δύσκολο από το μέχρι τώρα ταξίδι μας. Απλά μείναμε λίγοι. Γι’ αυτό πρέπει να παραμείνουμε ενωμένοι, να αγωνιστούμε για τους υπόλοιπους, να είμαστε έτοιμοι να δώσουμε τη ζωή μας για τους υπόλοιπους, αν είναι απαραίτητο».

 Και κάποιος σας διακόπτει, ενοχλημένος, και λέει:

«Σταμάτα πια να επαναλαμβάνεις αυτά που γράφει ο τύπος-calzetín-con-rombos-man [Σ.τ. aqua: βλ. δεύτερο βίντεο]-μάλλινο-προφυλακτικό. Έχω απηυδήσει πια μ’ αυτές τις μπούρδες. Και αυτή η εξήγηση της επόμενης φάσης της «Έκτης» δεν είναι παρά φτηνή λογοτεχνία του υποκωμωδιοικητή μάρκος. Δεν καταλαβαίνεις ότι δεν κάνει άλλο παρά να χρησιμοποιεί τους ιθαγενείς για να βγάλει λεφτά και να πάει στην Ευρώπη για βόλτες με την Cassez [5]; Γιατί ο καθένας ξέρει ότι ο κοκοράκης συνθηκολόγησε με τον παλιάτσο τον μάρκος την απελευθέρωση της Γαλλιδούλας και ότι θα απαλλασσόταν το PRI από την εκλογική νοθεία [6]».

Αυτός που σας το λέει φεύγει ικανοποιημένος που σας διαφώτισε και εσείς δεν προλάβατε να του διευκρινίσετε ότι είναι ένα θέατρο τύπου Rick Grimes (ερμηνευμένο από τον Adrew Lincoln) στο πρώτο επεισόδιο της δεύτερης περιόδου της τηλεοπτικής σειράς «The Walking Dead», σε επιμέλεια του Frank Darabont, βασισμένη στο ομώνυμο κόμικ των Robert Kirkman και Tony Moore και σε παραγωγή του AMC.

Σημείωση του κακού μαρκούλη: Θεωρώ κι εγώ ότι δεν πρέπει να πεθάνει ο Daryl Dixon (που ερμηνεύει ο Norman Reedus) και η Michone (που ερμηνεύει η Danai Gurira), αλλά ίσως  οι σεναριογράφοι να φοβούνται ότι και οι δύο θα μπουν στην «Έκτη». Πληρούν τις προϋποθέσεις.

Υ.Γ. ΠΟΥ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΕΙ:

Μπορείτε να αναπληρώσετε λίγο από το χαμένο χρόνο αν, μετά τα δύο προαναφερθέντα επεισόδια και αφού το σκεφτείτε λιγάκι, αναρωτηθείτε «Τι στο διάολο είναι τέλος πάντων αυτή η ‘Έκτη’;».

Τότε βάζετε στο ψαχτήρι της αρεσκείας σας: «Έκτη» και…

τότε εμφανίζονται στην οθόνη σας όλες οι ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΙΣ  που έχουν υπάρξει και που θα υπάρξουν, από το «προσοχή, αυτό μπορεί να επηρεάσει σοβαρά την νοητική σας υγεία», «κακόβουλο url» (α! μεγάλος ακούσιος φόρος τιμής σε αυτό το πρόγραμμα antivirus, ευχαριστούμε), μέχρι το κλασικό «εντοπισμός ελευθεριακού ιού, δεν επηρεάζει το hardware αλλά χαώνει το διανοητικό software» και στη συνέχεια δίνει τις επιλογές: «άμεση εξουδετέρωση ιού», «βάλτε το στην καραντίνα των ‘στοιχείων προς διαγραφή’», «περάστε στην ενότητα των θεμάτων προς διαγραφή», «αρχείο ανοησιών», κλπ.

Είναι προφανές ότι, όπως λέει κάποιος, είστε πνεύμα αντιλογίας [7] (αν δεν είστε, γιατί συνεχίζετε να διαβάζετε;) και σας γαμάει (μπιπ λογοκρισίας), δηλαδή, σας ενοχλεί να σας λένε τι μπορείτε ή πρέπει να κάνετε και τι όχι, οπότε κάνετε κλικ στο λινκ και το μετανιώνετε σχεδόν αμέσων γιατί, για να το πω με όρους μη ιντερνετικούς, στην οθόνη γίνεται χαμός, με τόσα χρώματα που ούτε η πιο πιωμένη οθόνη δεν θα μπορούσε να φανταστεί κι έπειτα μουσικές κάθε είδους (που δεν ενοχλούν τους αναγνώστες). Φυσικά αναρωτιέστε τι μπήκε στο πρόγραμμα και ότι, μια και μπήκατε σ’ αυτό, ας μη ξεσκιστεί ο υπολογιστής και ας δώσει κάτι στην ομάδα, και εκεί, λέξεις, πολλές λέξεις που σιγά σιγά κάπως μπαίνουν στη σειρά και μπορείτε να διαβάσετε:

«Η Έκτη»: Όνομα με το οποίο οι ζαπατίστας του EZLN αναφέρονται στην Έκτη Διακήρυξη της Ζούγκλας Λακαντόνα ή/και σε όσους έχουν συνυπογράψει την προαναφερθείσα διακήρυξη. Όνομα με το οποίο αυτοπροσδιορίζεται μια μικρή, πολύ μικρή, απειροελάχιστη ομάδα ανδρών, γυναικών, παιδιών, γερόντων και άλλων που αντιστέκονται και αγωνίζονται ενάντια στον καπιταλισμό και προτείνουν να κάνουν έναν καλύτερο κόσμο, όχι τέλειο, αλλά ναι, καλύτερο. Όνομα με το οποίο υποδεικνύεται ένας κόσμος βρώμικος, άσχημος, κακός, χυδαίος και εξεγερμένος που προσποιείται ότι φτιάχνει έναν άλλο τρόπο πολιτικής (ή αλλιώς, που κατουράει ενάντια στον άνεμο, καθώς γι’ αυτό δεν υπάρχουν προϋποθέσεις, ούτε αξιώματα, ούτε κοινωνικά αναγνωρισμένο κύρος). Όνομα με το οποίο προσδιορίζεται ένας απροσδιόριστος αλλά υποτιμημένος αριθμός ανθρώπων και ομάδων που αισθάνονται ότι έχουν εμπνευστεί, αλλά όχι υποταχθεί από/στους ζαπατίστας, διατηρούν την αυτονομία τους, τα ημερολόγια και τις γεωγραφίες τους (οι περισσότεροι δεν έχουν πάρει δάνεια, οπότε μπορούν να κάνουν χωρίς αυτά). Ανέφερα ήδη ότι είναι βρώμικοι, άσχημοι, κακοί και χυδαίοι; Ε ναι! πραγματικά αυτό είναι. Για τους «ζαπατίστας» βλέπε επίσης «παπούτσια», «παντόφλες», «τσαγκάρηδες» [8], «εξεγερμένοι», «ενοχλητικοί», «άχρηστοι», «ασεβείς», «χωρίς εκλογικό βιβλιάριο», «αγέννητοι», «χυδαίοι, πάνω απ’ όλα χυδαίοι», «και επίσης βρώμικοι, άσχημοι και κακοί».

Υ.Γ. ΓΙΑ ΤΟ ΓΛΩΣΣΟΦΑΓΩΜΕΝΟ (για πολλούς λόγους) PASSWORD [9]:

Σύντροφοι της «Έκτης» και μη,

Γνωρίζω ότι έλαβα έναν απροσδιόριστο αριθμό (ένας ευγενικότερος τρόπος για να μην πω «ένα σωρό») κακόβουλες σκέψεις για το password. Αλλά χαλαρώστε τον επιταχυντή να σας εξηγήσω:

Όπως έχετε παρατηρήσει, η ιστοσελίδα μας πέφτει στο έβδομο κλικ που της κάνετε. Θα μπορούσα να συμμεριστώ τις θεωρίες συνωμοσίας και να μας δικαιολογήσω μιλώντας για κάποια διαδικτυακή επίθεση από τον κακόβουλο που κάθε φορά είναι στη μόδα, την κυβέρνηση, το πεντάγωνο, την ΜΙ6, τη DGSE [γαλλική υπηρεσία πληροφοριών], τη CIA, ή την KGB (δεν υπάρχει πια η KGB; να λοιπόν μια απόδειξη ότι ανήκουμε στην προϊστορία), αλλά η αλήθεια είναι ότι έχουμε ένα σέρβερ πραγματικά πολύ άλλο, που δουλεύει με ποσόλ [10] και όταν λέμε στους αρμόδιους συντρόφους «δώσε στον σέρβερ», εκείνοι σερβίρουν γρήγορα το ποσόλ και το κρύβουν βιαστικά, έτσι δεν μένει τίποτα για τον σέρβερ. Οπότε έχουμε δει από άλλες φορές ότι υπάρχουν σύντροφοι που έχουν τα ελεύθερα μέσα τους, τα μπλογκ, τις σελίδες και όλα τα’ άλλα, και ότι αναμεταδίδουν τα κείμενα και κάποιες φορές τα βίντεο. Τα βίντεοστα κείμενα είναι πολύ σημαντικά , τόσο που τα προετοιμάζουμε το ίδιο με τα κείμενα, ίσως και παραπάνω. Γι’ αυτό τα βάζουμε στην ιστοσελίδα «Enlace Zapatista», γιατί σα ‘ναι λιγάκι καλύτερα από μόνο λόγια να ’χει και καμιά μουσική και κανά βίντεο που, όπως λέει κάποιος, συμπληρώνει τα λόγια, σα να είναι ένα υστερόγραφο πολύ μεταμοντέρνο, πολύ από τα εδώ. Αλλά σας έλεγα ότι αυτοί οι σύντροφοι και συντρόφισσες με τα ελεύθερα ή ελευθεριακά μέσα, ομάδες, συλλογικότητες, άτομα, παίρνουν αυτό που λέμε και το προωθούν πιο μακριά και σε περισσότερα μέρη.

Οπότε κάνουμε αυτό που κάποιος θα ονόμαζε  δοκιμές. Ξέρουμε ότι για αυτούς τους συντρόφους και τις συντρόφισσες δεν υπάρχει password που να τους μπει εμπόδιο και, ακόμη κι αν δεν ξέρουν πιο είναι, πληκτρολογούν το ένα και το άλλο και τσαφ! αρχίζουν να διαβάζουν. Σκεφτόμαστε λοιπόν τι θα συμβεί αν, όπως λέει κάποιος, οι κακές κυβερνήσεις μάς φιμώσουν και τα πληρωμένα μέσα ενημέρωσης μάς τιμωρήσουν με το μαστίγιο της υποτίμησης και μετά δεν μπορεί να βγει τίποτα πια προς τα έξω; Το έχουν κάνει στο παρελθόν και γι’ αυτό υπάρχει κόσμος που λένε διάφορα με αυτή την μπούρδα του γιατί είμαστε σιωπηλοί, ή γιατί περιμέναμε μέχρι τώρα και μπλα, μπλα, μπλα. Οπότε σκεφτήκαμε ότι αν μας φιμώσουν, αυτοί οι σύντροφοι οργανωμένα παίρνουν το λόγο μας και τον μεταφέρουν σε άλλους. Γιατί εμάς μας ενδιαφέρουν ως συνομιλητές και αυτοί που ενημερώνονται εκεί, από εκείνους. Οπότε σκεφτήκαμε να κάνουμε ένα πείραμα για το αν οι σύντροφοι που είναι εκεί, και κυρίως όσοι δεν ξέρουν ακόμη ότι είναι σύντροφοί μας (ούτε και εμείς το ξέρουμε, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα), πέφτουν σε τοίχο για να μάθουν για μας, τι θα κάνουν; θα πανε να ψάξουν αλλού; ή τι; Και γι’ αυτό το κάναμε. Και είδαμε το εξής: ότι για αυτούς τους συντρόφους τους ιντερνετάδες το password δεν τους έφτασε ούτε για ορεκτικό, ή όπως θα έλεγε κάποιος, το έγραψαν, και μπήκαν γρήγορα και  ανέβασαν σύντομα το πλήρες κείμενο και η πλειοψηφία το ανέβασε μαζί με τα πάντα και τα βίντεο. Οπότε βλέπαμε ότι παρόλο που έπεφτε η σελίδα μας, έπεφταν και οι κακόβουλες σκέψεις, αλλά εμφανιζόταν τότε στα άλλα μέσα επικοινωνίας και στα μπλογκ και όλα αυτά και έλεγαν «εδώ είναι ολόκληρο» και με το λειρί του, με πιάνετε; Ωραία ωραία, δεν λέω άλλα σόκιν υπονοούμενα. Οπότε σκεφτήκαμε ότι αν προσβάλλουν έναν, μας προσβάλλουν όλους. Ναι, ναι, ωραία, δεν είναι έτσι, αλλά πλέον ξέρετε, σύντροφοι, ότι αν δεν μπορείτε να μπείτε στη σελίδα μας ψάξτε την στους άλλους συντρόφους. Κι σ’ αυτούς τους συντρόφους των ελεύθερων ή/και ελευθεριακών μέσων, μπλογκ, ιστοσελίδων ή όπως αλλιώς λέγονται, πραγματικά, με όλη την καρδιά μας: ευχαριστούμε. Και πιστέψτε με, όταν σας το λέω (τόσα έχουμε περάσει), δεν είναι εύκολο για μας , τους και τις ζαπατίστας να πούμε αυτή τη λέξη. Γιατί εμείς δίνουμε μεγάλη σημασία στις λέξεις, τόση που πολεμήσαμε γι’ αυτές.

Όπως και να ’χει, κάθε τόσο θα βγαίνουν κείμενα με password, αλλά θα είναι για πολύ συγκεκριμένα πράγματα και για να μη βαρεθεί κόσμος με ζητήματα που ίσως δεν ενδιαφέρουν κανέναν, ωραία, ίσως τον κόσμο της Έκτης, αλλά κι από αυτούς όχι όλους και όλες, πολύ λίγους/λίγες. Για παράδειγμα: αν σας κάνουμε μια πρόσκληση για φέτος τον Αύγουστο του 2013, όταν τα Συμβούλια Καλής Διακυβέρνησης συμπληρώνουν 10 χρόνια πρακτικής στην ελευθεριακή αυτονομία, και ότι θα γίνει μια μικρή γιορτή στις ζαπατιστικές κοινότητες, και ότι εκείνη την εποχή βρέχει πολύ, και ότι εδώ, εκτός από αξιοπρέπεια, το μόνο άλλο που θα ξεχειλίσει θα είναι η λάσπη, οπότε όσοι θα ’ρθουν ας έχουν τα χρειαζούμενα για να μη γίνουν σαν το χρώμα της γης. Αυτά λοιπόν τα πράγματα, σύντροφοι, θα τα βάλουμε με password, γιατί την πλειονότητα δεν την ενδιαφέρουν αυτές οι πληροφορίες, μόνο αυτούς και αυτές της «Έκτης» και κάποιους και κάποιες επιπλέον που θα είναι προσκεκλημένοι και προσκεκλημένες. Οπότε θα γίνει έτσι. Ελπίζω πλέον οι σκέψεις να μην είναι κακόβουλες.

Ας είναι. Να ’στε καλά και, πραγματικά, διαβάζουμε όλα όσα στέλνετε, θετικά και αρνητικά, παντού. Γιατί γνωρίζουμε ότι ο κόσμος είναι πολύ μεγάλος και έχει πολλούς κόσμους και ότι η ομοφωνία υπάρχει μόνο στα κεφάλια των φασιστών όλου του πολιτικού φάσματος που προσπαθούν να επιβάλουν την ομοιογένειά τους.

Από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.

SupMarcos

Γενάρης 2013

———————————–

Άκουσε και δες τα βίντεο που συνοδεύουν το κείμενο:

«Black» με τον Kari Kimmel. Τραγούδι από το τρέιλερ της τρίτης περιόδου του «The Walking Dead». Επιμέλεια και υποτιτλισμός στα ισπανικά MultiMarisa1.

———————————–

«Rap Esperanza Zapatista» από τους Curva Sud Tunisi, Τύνιδα, Τυνησία, μεσογειακή Αφρική.

———————————–

«Το να είσαι διαφορετικός» με τον σουπερ ήρωα «Calcetín [κάλτσα] con Rombos Man στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Απόσπασμα από το πρώτο επεισόδιο της πρώτης περιόδου της σειράς «31 Λεπτά». Το «31 Λεπτά» είναι ένα παιδικό πρόγραμμα σε παραγωγού του APLAPLAC (με δημιουργούς τους Álvaro Díaz και Pedro Peirano), που γεννήθηκε το 2003 και μεταδιδόταν από την Εθνική Τηλεόραση της Χιλής. [Σ.τ. aqua: στο απόσπασμα δείχνει πώς ο Calcetín con Rombos Man πείθει τις κάλτσες να δεχτούν στην παρέα τους ένα γάντι που είχαν διώξει ως διαφορετικό. Για όσους δεν δουν το βίντεο, ο Calzetín con Rombos Man είναι μια κάλτσα με γυαλιά κατάδυσης.]

Σημειώσεις της aqua

[1] Με τον όρο «έκτη», ο Μάρκος αναφέρεται στην Έκτη Διακήρυξη της Ζούγκλας Λακαντόνα (2006), που δημιούργησε ένα ευρύ μέτωπο αγώνα, την Άλλη Καμπάνια, την οποία οι ζαπατίστας καταργούν με τα παρόντα κείμενα. Εδώ η μετάφραση της «Έκτης» στα ελληνικά.

[2] Σ’ αυτό το σημείο το κείμενο κάνει ένα λογοπαίγνιο επαναλαμβάνοντας δύο φορές τη λέξη tira (θα εμφανιζόταν ο μπάτσος) και la otra tira (η άλλη tira), αναφερόμενος σε σύντομο διάλογο με ατάκες που ονομαζόταν tira, δηλαδή ‘πέταγμα’, στο «Έκτο» ισπανικό κανάλι.

[3] Στη σειρά αυτών των κειμένων, ο Μάρκος χρησιμοποιεί αυτή την έκφραση «ημερολόγιο και γεωγραφία» για να αναφερθεί στους διαφορετικούς χρόνους και τόπους των υποκειμένων. Στις μεταφράσεις επιλέχθηκαν τα «χρόνος και τόπος» ή «χρόνοι και τόποι» ως πιο εύληπτα, αλλά γιατί δεν ήξερα ότι θα το χρησιμοποιήσει τόσο πολύ. Στο εξής το αφήνω ως έχει.

[4] Όπως βλέπω στη wikipedia, o Sheldon Cooper είναι ήρωας της γιάνκικης σειράς «Θεωρία του Μπιγκ Μπαγκ», αντικοινωνικός, με υψηλό δείκτη ευφυΐας, κυνικό και σαρκαστικό χιούμορ.

[5] Η γαλλίδα Florence Cassez συνελήφθη το Δεκέμβρη του 2005 με την κατηγορία συνέργιας σε μια συμμορία απαγωγέων (λίγες μέρες αργότερα σκηνοθετήθηκε η χολιγουντιανή σύλληψή που καλύφθηκε από τα κανάλια ομίλου Televisa). Καταδικάστηκε σε 60 χρόνια φυλάκιση και η περίπτωσή της έγινε μέρος ενός επικοινωνιακού-διπλωματικού παιχνιδιού, με εθνικιστικά χαρακτηριστικά, μεταξύ του Σαρκοζύ της Γαλλίας που ζητούσε επιστροφή της στη Γαλλία και του τότε προέδρου του Μεξικού Φελίπε Καλντερόν που ήδη είχε εξαγγείλει την εκστρατεία κατά του οργανωμένου εγκλήματος. Το Γενάρη του 2013 αφέθηκε ελεύθερη με απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου Δικαιοσύνης και απελάθηκε στη Γαλλία.

[6] Ο «κοκοράκης» δεν είναι άλλος από τον νυν πρόεδρο του Μεξικού, Ενρίκε Πένια Νιέτο (και του Θεσμικού Επαναστατικού Κόμματος, PRI), που το κοκοράκι των μαλλιών του και το παρουσιαστικό σταρ του Χόλιγουντ έγινε σύμβολο ενός ολόκληρου κινήματος εναντίον της υποψηφιότητά του στις μεξικανικές εκλογές του 2012, για τα αποτελέσματα των οποίων υπήρχαν σοβαρές αποδείξεις νοθείας (εδώ σχετική ανάρτηση στο παρόν μπλογκ).

[7] Στο πρωτότυπο χρησιμοποιεί τη λέξη «contreras», που θα μπορούσε να αποδοθεί ως «πνεύμα αντιλογίας». O Elias Contreras ήταν επίσης ένας από τους βασικούς ήρωες του (με πολλές ενδιαφέρουσες αναγνώσεις και κρυμμένα μηνύματα για την οργάνωση του ζαπατισμού στις πόλεις) αστυνομικού μυθιστορήματος «Muertos incómodos»που συνέγραψε δια αλληλογραφίας ο Μάρκος με τον Paco Ignacio Taibo II (2005). Στα ελληνικά μεταφράστηκε από τη Βασιλική Κνήτου και τον Κρίτωνα Ηλιόπουλο το 2005 ως «Ανήσυχοι νεκροί» στις εκδόσεις Άγρα.

[8] Λογοπαίγνιο με τους «ζαπατίστας» (zapatistas) και τις ισπανικές λέξεις «zapatos» (παπούτσια), «zapatillas» (παντόφλες), «zapateros» (τσαγκάρηδες).

[9] Αναφορά στο πέμπτο μέρος του «Αυτοί και Εμείς», όπου δινόταν ένα password με το οποίο ο αναγνώστης αποκτούσε πρόσβαση στο πλήρες κείμενο.

[10] Pozol: Θρεπτικό ρόφημα από καλαμπόκι και κακάο, ιδιαίτερα δημοφιλές στην Τσιάπας, όπου σερβίρεται σε κέλυφος της καρύδας. Πλέον υπάρχει και σε άλλες γεύσεις.

Advertisements

The URI to TrackBack this entry is: https://sindesimecairo.wordpress.com/2013/03/05/%cf%85%cf%83%cf%84%ce%b5%cf%81%cf%8c%ce%b3%cf%81%ce%b1%cf%86%ce%bf-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%ad%ce%ba%cf%84%ce%b7-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b5%ce%be%ce%b5%ce%b3%ce%b5%cf%81%ce%bc%ce%ad%ce%bd/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentΣχολιάστε

  1. […] το δεύτερο, εδώ το τρίτο, εδώ το τέταρτο, εδώ το πέμπτο, εδώ τα υστερόγραφα, κι έχουμε μέλλον […]


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: