ένα ακόμη Ραμαζάνι

Οι φεγγαροπαρατηρητές έχουν αρχίσει εδώ και καιρό να σχηματίζουν τις ομάδες τους. Το Ραμάζάνι αναμένεται να αρχίσει στις 11 Αυγούστου και πιθανότατα θα τελειώσει γύρω στις 10 Σεπτέμβρη. Φυσικά κανείς δεν ξέρει ακριβώς, καθώς σύμφωνα με το Κοράνι πρέπει να υπάρξει πιστοποιημένη θέαση του φεγγαριού, καθώς τα απρόσωπα ανθρώπινα ημερολόγια δεν φτουράνε εδώ πέρα! Όλοι λοιπόν περιμένουν την τελευταία μέρα που θα ανακοινωθεί από τον εκάστοτε πρόεδρο ή μουφτή η έναρξη του Ραμαζανιού για να πάρουν τις άδειές τους και γίνεται ένας χαμός!

Η νηστεία συνίσταται σε απαγόρευση σε ο,τιδήποτε εισέρχεται στο σώμα -υγρό, στερεό, καπνό- από την πρώτη προσευχή πριν την ανατολή του ηλίου (το φατζρ) μέχρι την τελευταία προσευχή μετά τη Δύση. Στην Υεμένη και τα δύο αυτά άλλαζαν κάποια λεπτά κάθε μέρα, ακολουθώντας τον ήλιο, ενώ στην Αίγυπτο υπήρχε καθόλη τη διάρκεια του μήνα μια σταθερή ώρα και για τα δύο. Από τη νηστεία εξαιρούνται τα άτομα με σοβαρά προβλήματα υγείας, οι πολύ ηλικιωμένοι, τα παιδιά και οι γυναίκες που έχουν περίοδο (οι οποίες δεν προσεύχονται κιόλας αυτές τις μέρες), οι εγκυμονούσες και όσες θηλάζουν. Και όταν λέμε ότι δεν μπαίνει και βγαίνει τίποτα, εννοούμε ότι νηστεύεται και το κάπνισμα, το σεξ και τα φιλιά. Κάποιοι μάλιστα άντρες δεν δίνουν καθόλου τα χέρια τους για χειραψία με γυναίκες καθόλη τη διάρκεια του Ραμαζανιού. Μετά φυσικά το ιφτάρ (το σπάσιμο της νηστείας το απόγευμα) όλα είναι επιτρεπτά (στα αγγλικά το λένε breakfast = σπάσιμο της νηστείας, οπότε αν σας καλέσουν μην πάτε το πρωί!).

Στη διάρκεια του Ραμαζανιού οι ώρες αλλάζουν. Καθώς οι περισσότεροι δεν κοιμούνται μέχρι στις 4-4:30 το πρωί που είναι το τελευταίο γεύμα της ημέρας και προσπαθούν να ξυπνούν όσο πιο αργά γίνεται, δεν είναι διόλου απίθανο τα μαγαζιά να είναι ανοιχτά 1 και 2 η ώρα το πρωί και οι δρόμοι να είναι γεμάτοι κόσμο. Στο Ραμαζάνι η νύχτα γίνεται μέρα και όπου υπάρχουν οι αυστηροί περιορισμοί για τις γυναίκες και τα νυχτοπερπατήματα, χαλαρώνουν.

Αν νομίζετε πως είναι αγγαρεία το Ραμαζάνι για όσους νηστεύουν, κάνετε λάθος. Τα πιο χύμα τυπάκια που γνώρισα μού έλεγαν ότι περίμεναν κάθε χρόνο τη νηστεία με λαχτάρα. Γιατί; Γιατί είναι η προσευχή, η πνευματικότητα, η οικογένεια, η προσφορά, η κοινή-συλλογική εμπειρία. Όχι πως μπορώ να το καταλάβω πέραν από αυτά που μόλις είπα. Αλλά το έβλεπα σε πολύ κόσμο.

Το Ραμαζάνι λοιπόν είναι μήνας προσφοράς. Όντως είναι πολύ σύνηθες να σε καλέσουν, ως ξένο ή ταξιδιώτη, να φας με μια οικογένεια, ακριβώς επειδή είσαι ξένος ή ταξιδιώτης. Μου έτυχε στο Κάιρο να βρω την ώρα του ιφταρ (breakfast και μη μπερδεύεστε) κόσμο στο δρόμο που έδινε χουρμάδες στους περαστικούς και τους οδηγούς και που μοιράζονταν το φαγητό τους. Η λογική είναι να νιώσεις πώς αισθάνεται αυτός που πεινάει και επιπλέον όσα εξοικονομούνται από τη μη βρώση να δοθούν σε φιλανθρωπικούς σκοπούς. Ενώ στο Κάιρο το έκαναν αρκετοί, στη Σάναα νομίζω πως δεν άκουσα κανέναν και μάλλον δεν συνηθίζεται, παρόλο που ως χώρος είναι πολύ πιο θρησκευτικός.

Στην πράξη βέβαια τα πράγματα έχουν και μια άλλη όψη. Στην Υεμένη στο περασμένο Ραμαζάνι, ενώ είχε ανακοινωθεί παύση πυρός από την κυβέρνηση για το μήνα του Ραμαζανιού στον πόλεμο που διεξάγεται στο βορρά, στην πράξη οι εχθροπραξίες συνεχίστηκαν κανονικά. Επιπλέον, λόγω της έλλειψης φαγητού, αλλά ιδίως νερού και τσιγάρου, ο εκνευρισμός αυξάνεται σημαντικά και δεν είδα λίγες φορές σε αυτόν τον άγιο μήνα κόσμο να πλακώνεται με μπουνιές στο δρόμο. Είναι και στατιστικά επιβεβαιωμένο ότι αυξάνονται κατακόρυφα τα ατυχήματα.

Δεν ξέρω πώς μπορεί να βιώσει ένας ταξιδιώτης το Ραμαζάνι. Προσγειώθηκα στο Κάιρο με Ραμαζάνι και βλαστήμησα την ώρα. Δεν μπορούσες να βρεις μαγαζιά ανοιχτά το πρωί, καταπιεζόμουν γιατί δεν μπορούσα να φάω ή να πιω δημόσια και οι ώρες επισκέψεων όλων των μνημείων άλλαζαν λόγω Ραμαζανιού. Επιπλέον, ενώ κρατούσα ένα λογικό ωράριο ύπνου, μπορεί να ξυπνούσα στις 2 το πρωί από την πολυκατοικία που έχτιζαν πίσω από το χόστελ. Αν ήξερα βέβαια ότι γυρίζουν οι ώρες, ίσως να ήταν πιο βολικό. Στη Σάναα από την άλλη πλευρά πέρασα τέλεια στο Ραμαζάνι. Είχα φίλους που σπάγαμε τη νηστεία μαζί (παρότι ήξεραν ότι δεν νήστευα), καθόμασταν μετά μέχρι αργά μασώντας γκατ και κοιμόμουν το πρωί αφότου φώναζε ο μουεζίνης την εωθινή προσευχή. Έτσι, εναρμονισμένη στο χώρο, ευχαριστήθηκα Ραμαζάνι και πολύ ευχαρίστως θα το ξανάκανα. Βέβαια δεν ξέρω πόσο βολικό είναι αν είσαι ταξιδιώτης και θες να γυρίσεις κιόλας, τη στιγμή που θαρρώ όλα τα μνημεία κλείνουν γύρω στις 2 το μεσημέρι.

Ράμανταν ελ Καρήμ!

Advertisements
Published in: on Αύγουστος 3, 2010 at 11:02  8 Σχόλια  

The URI to TrackBack this entry is: https://sindesimecairo.wordpress.com/2010/08/03/%ce%ad%ce%bd%ce%b1-%ce%b1%ce%ba%cf%8c%ce%bc%ce%b7-%cf%81%ce%b1%ce%bc%ce%b1%ce%b6%ce%ac%ce%bd%ce%b9/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 ΣχόλιαΣχολιάστε

  1. Ως συνήθως, η εικόνα εντυπωσιακή.

  2. ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ! Ευχαριστούμε Stazy!
    Έχω να σχολιάσω τα εξής:
    – Παρόμοια παράδοση με τα φαναράκια στις φωτο 6 και 8 έχει και στην Αίγυπτο, τα οποία ονομάζουν «φανούς»!
    – Δεν έχω δει ποτέ το Μεγάλο Τζαμί της Μέκκας από τέτοια γωνία, που να φαίνεται πόσο κοντά είναι στους ουρανοξύστες (φωτο 16). Εντυπωσιακή φωτογραφία. Οι επόμενες είναι πιο συνηθισμένες.
    – Για το ρόδι στη φωτο 29, οι μουσουλμάνοι πιστεύουν ότι είναι το φρούτο του παραδείσου, έτσι έχει την τιμητική του για γεύματα στο Ραμαζάνι.
    – Για τη φωτο 37, τα συγκεκριμένα ρούχα είναι ρούχα προσευχής και όχι τα καθημερινά τους. Τα ίδια είδα να φορούν γυναίκες και στο Κάιρο και στη Σάναα, αν όχι σε σετ, τουλάχιστον το από πάνω.
    – Για την 39, γενικά κατά το Ραμαζάνι (αλλά και γενικότερα) είθισται η σπιτονοικοκυρά να αρωματίζει τους καλεσμένους της.
    – Για τη 43, τα σχέδια με χέννα, αλλά και το βάψιμο όλης της παλάμης χωρίς σχέδια, συνηθίζονται στις γιορτές, οπότε και στο Ραμαζάνι.
    Χαίρομαι που έβαλαν και από Παλαιστίνη και από στρατόπεδα. Θα μπορούσαν να είναι περισσότερες βέβαια.
    Να ‘σαι καλά, Stazy!

  3. Και για να μην ξεχνιέσαι εκεί στα ξένα, τι έχεις απαρνηθεί…

  4. Κι άλλες φωτογραφίες

    • Πολύ ωραίες φωτο! Μπράβο Στάζυ!
      Το Ραμαζάνι έχει τελειώσει από την Παρασκευή 10/9, αλλά το Αΐντ αλ-Φιτρ διαρκεί τουλάχιστον 3 μέρες, με πολλά γλυκά, ξηρούς καρπούς και ανταλλαγές επισκέψεων.

  5. Κουρμπάν Μπαϊράμ σήμερα και στα μέρη μας, και χατζ για πολλούς.

    Πρωί πρωί έβλεπες τους άνδρες μουσουλμάνους και στο Ηράκλειο μεγάλες παρέες να κατευθύνονται κάπου. Αρχικά νόμισα στο πρόχειρο τζαμί που έχουν στα Καμίνια, αλλά αυτό το προσπερνούσαν. Μάλλον σε κάποιο ανοιχτό χώρο προς Αμμουδάρα ή Παγκρήτιο Στάδιο… Να δω αν θα μάθω κάτι απ’ τα τοπικά μμε.


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: