χαμένοι παράδεισοι

Τις προάλλες ήμουν στο σπίτι του Σαΐντ. Μου άνοιξε ο φύλακας του σπιτιού, με έβαλε στην αυλή με τα τέσσερα αυτοκίνητα και περάσαμε κανα δίλεπτο μέχρι να καταλάβω από ποια πόρτα έπρεπε να μπω. Πέρασα τα τρία σαλόνια για να έρθω στο τέταρτο όπου καθόταν η Σαναανέζα φιλενάδα μου. Ο Σαΐντ με υποδέχτηκε φιλώντας με σταυρωτά, πράγμα που με σόκαρε καθώς δεν έχω χαιρετίσει μ’ αυτό τον τρόπο κανέναν άντρα αφότου εγκαταστάθηκα στην πόλη. ‘Φιλάτε εδώ;’ ‘Ναι, εγώ έχω διαφορετικές ιδέες’. Ωχ, κι άλλος δυστυχής, είπα από μέσα μου.

Έκανε παλιά πειραματικές ταινίες. Δεν έχει έμπνευση πλέον. Όλα αυτά που θα ήθελε να πει δεν μπορούσαν να ειπωθούν.

Μιλήσαμε για τη Σάναα όπως θα την ήθελε. Χωρίς σεξιστικούς διαχωρισμούς∙ με τον κόσμο να είναι ελεύθερος να φοράει ό,τι θέλει και να επιλέγει τι να κάνει στη ζωή του∙ με τις γυναίκες έξω από τα σπίτια, να μπορούν να συναναστρέφονται με όποιον θέλουν∙ με κόσμο ‘ανοιχτόμυαλο’. Τον άκουγα σχεδόν με φρίκη’.

‘Και πού σου μπήκαν αυτές οι ιδέες;’ Ναι, είχε ταξιδέψει. Είχε μείνει στο Λας Βέγκας. Στη συνέχεια μου ζήτησε να μεταφράσω το αγαπημένο του τραγούδι. Μια ζωή μέσα στους δρόμους και τις νύχτες. Το είχε ηχογραφήσει σε ένα ελληνικό μπουζουκτσίδικο. Όποτε πήγαινε, το έπαιζαν γι’ αυτόν. Κρατούσε μια σακκουλίτσα γκατ και μασούσε.

‘Φίλε μου, Σαΐντ, έχεις χάσει τον παράδεισο…’

Πρώτη φορά είδα στην παλιά πόλη της Σάναας πώς η παράδοση και η θρησκεία μπορούν πραγματικά να κάνουν τους ανθρώπους ευτυχισμένους. Πώς ο Θεός μπορεί να είναι ζωή και αλήθεια. Το ισλάμ εδώ δεν είναι επιθετικό, ακριβώς επειδή κανείς δεν το αμφισβητεί. Ο κόσμος προσεύχεται πέντε φορές την ημέρα, όπως ορίζει το Κοράνι, αλλά όχι επιδεικτικά, όπως στο Κάιρο, γιατί απλά τα πράγματα έτσι είναι και δεν θα μπορούσαν να είναι αλλιώς. Κάποια από τα τζαμιά δεν έχουν μιναρέδες. Δεν θα μπορούσαν να είναι κάτι άλλο. Ο καθένας ξέρει το χώρο που του αναλογεί και είναι αδιανόητο να βγει έξω από αυτόν. Είναι αλήθεια ότι σε κάποιες κοπελιές δεν αρέσει η μπούργκα, αλλά καμιά δεν διανοείται να βγει έξω χωρίς αυτήν. Μήπως όλοι μας δεν κάνουμε κάποια πράγματα που δεν μας αρέσουν; Κι εγώ που θα ήθελα να με συνήθιζαν στη γειτονιά μου να βγαίνω με την τιράντα, δεν το ’χω τολμήσει. Αισθάνομαι γυμνή. Αισθάνομαι ότι θα προκαλέσω τους καλούς μου γείτονες χωρίς λόγο. Κι ενώ στο Κάιρο με ενοχλούσε, εδώ το να καλύπτεις το σώμα σου έχει μια αγνότητα…

Μέσω της καλής μου φιλενάδας της Σαναανέζας που μου παρήγγειλε να της φέρω κρασί από την Αίγυπτο όταν ήρθα (απαγορευμένο σύμφωνα με το Κοράνι), έχω γνωρίσει την κολασμένη Σάναα, που πίνει και καπνίζει διάφορα. Τη Σάναα του παράνομου και πληρωμένου έρωτα. Τη δυστυχισμένη Σάναα. Αυτή που έχει έρθει σ’ επαφή με τον μολυσμένο δυτικό πολιτισμό. Την αιτία που της στέρησε τον παράδεισο.

Λίγο πριν φύγουμε ήρθαν δυο κοπελιές με βαθιά ντεκολτέ. Ήθελαν να πάνε στο ρώσικο κλαμπ. Όμως μερικές φορές ο πορτιέρης δεν αφήνει Υεμενέζες να μπαίνουν. Αν γίνει καμιά φασαρία στο μαγαζί και έρθει αστυνομία, οι ιδιοκτήτες θα βρουν τον μπελά τους, καθώς είναι απαγορευμένο για τους Υεμενέζους να πίνουν αλκοόλ. Ο Σαΐντ έχει αρκετά λεφτά για να εξαγοράσει τα όποια προβλήματα μπορεί να έχει. Το πρόβλημά μου είναι ότι μ’ αρέσει να χορεύω, θα μου έλεγε η μία κοπελιά ανάμεσα στις γουλιές του ποτού της, ουΐσκι με κόκα κόλα. Προσπαθούσαν να βρουν εναλλακτικά σενάρια σε περίπτωση που τους απαγορευόταν η είσοδος. Γινόταν ένα πάρτυ, αλλά οι φίλοι τους ήταν ήδη αρκετά μεθυσμένοι και η συνεννόηση ήταν δύσκολη. Κι άλλοι χαμένοι παράδεισοι…

‘Και ποια είναι η εναλλακτική που δίνει η Δύση’, ρωτούσα το Σαΐντ πριν έρθουν οι κοπελιές. ‘Μήπως υπάρχει εκεί ευτυχία; Ψυχοφάρμακα και αδιέξοδα’. Μα δεν υποστήριζε πως στη Δύση είναι καλύτερα.

Το γκατ τον είχε ανεβάσει σα να είχε σνιφάρει κόκα. Είχε κάνει το ντους του, είχε βγάλει τα υεμενέζικα ρούχα κι είχε βάλει παντελόνι και πουκάμισο. Έτοιμος για το ρώσικο κλαμπ. Να σκοτεινιάσει το μυαλό του με ρώσικες μπόμπες. Περάστε! Το καζάνι σας σάς περιμένει! Τo τρίτο δεξιά! Καυτό όπως σας αρέσει…

Published in: on Ιουλίου 20, 2009 at 17:08  Σχολιάστε  

The URI to TrackBack this entry is: https://sindesimecairo.wordpress.com/2009/07/20/%cf%87%ce%b1%ce%bc%ce%ad%ce%bd%ce%bf%ce%b9-%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%ac%ce%b4%ce%b5%ce%b9%cf%83%ce%bf%ce%b9/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Σχολιάστε

