Τα ταξί του Καΐρου

(βίντεο με ταξί και κίνηση του Καΐρου στο τέλος του post)

Ο Δύτης των Νιπτήρων μου ζήτησε ένα σχόλιο για τα γραφόμενα στη σημερινή Ελευθεροτυπία σχετικά με το βιβλίο του Χαλέντ αλ-Χαμίσι «Ταξί στους δρόμους του Καΐρου». Δεν είχα υπόψη το βιβλίο και μου φαίνεται εξαίρετη ιδέα. Εν συντομία το άρθρο γράφει ότι στο Κάιρο κυκλοφορούν περί τα 80.000 ταξί, έπειτα από ένα διάταγμα της δεκαετίας του ’90 που επέτρεπε την μετατροπή κάθε παλιού αυτοκινήτου, αλλά και τη δυνατότητα λήψης δανείων από τις τράπεζες που επέτρεπαν την αγορά τους. Αναφέρει τις οικονομικές δυσκολίες των ταξιτζήδων, ότι αρκετές φορές είναι θρήσκοι και ακούν κασέτες με το κοράνι, τα σχόλιά τους για την πολιτική και το ντύσιμο των γυναικών κι όλα αυτά μέσα στην κίνηση του Καΐρου.

Θα συμφωνήσω σχεδόν με όλα!! Παρόλο που δεν έχω ακούσει γι’ αυτό το διάταγμα για την μετατροπή των παλιών αυτοκινήτων σε ταξί, τις περισσότερες φορές κάθε κούρσα έχει το σασπένς της: θα φτάσεις ή όχι; Η μία πόρτα δεν ανοίγει, η άλλη ανοίγει μόνο από μέσα. Κρυώνεις ε; Συγγνώμη το παράθυρο είναι χαλασμένο. Το ξέρεις ότι μυρίζει βενζίνη τ’ αμάξι; Ναι, το γέμισα πριν μισή ώρα. Και εννοείται πως αρκετές φορές ακούς κάθε ‘γρανάζι’ που γυρίζει για να κινηθεί το όχημα. Είχε πλάκα με τον πρώην συγκάτοικό μου, Άγγλος γαρ, που επέμενε κάθε φορά να φορέσει ζώνη. Εννοείται πως σε κανένα δεν λειτουργούσε! Πού πας ρε Καραντέιβιντ;

Οι περισσότεροι από τους οδηγούς δεν είναι ιδιοκτήτες και πληρώνουν -αν θυμάμαι καλά- γύρω στις 150 λίρες ενοίκιο την ημέρα. Αυτό σημαίνει πως τα βγάζουν αρκετά δύσκολα, αν λάβει κανείς υπόψη ότι για τους ντόπιους μια διαδρομή στο κέντρο στοιχίζει γύρω στις 5 λίρες (7,5 λίρες=1 ευρώ).

Η ύπαρξη ταξιμέτρων σε όλα σχεδόν τα ταξί είναι ίσως κατάλοιπο μιας πιθανής παρελθούσας προσπάθεια της κυβέρνησης να ορθολογικοποιήσει την κυκλοφορία τους. Το εγχείρημα απέτυχε και δεν νομίζω πως κυκλοφορεί ασπρόμαυρο ταξί με ταξίμετρο σε λειτουργία (υπάρχουν και τα κίτρινα ταξί, τα οποία έχουν ταξίμετρο και μπορείς να τα καλέσεις. Αλλά αν μείνεις 2-3 μέρες στο Κάιρο, μπορεί και να μην πετύχεις κανένα στο δρόμο). Η τιμή της διαδρομής καθορίζεται με βάση την απόσταση, την κίνηση και τον αριθμό επιβατών. Για τους ξένους συνήθως γίνεται αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Οι περισσότεροι ντόπιοι (κι εγώ πλέον) βγαίνουν από το ταξί και δίνουν το ποσό που νομίζουν (ενίοτε υπάρχουν διαμαρτυρίες, αλλά είναι μέσα στο πρόγραμμα). Για τους επισκέπτες τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα: δυο γνωστές μου Ιρλανδέζες διαπραγματεύονταν την τιμή για μια διαδρομή από το κέντρο (συγκεκριμένα από την πλατεία που φαίνεται στο βίντεο) μέχρι το Χαν αλ-Χαλίλι. Ο ταξιτζής τους είπε 50 (fifty) λίρες. Και οι δύο έκπληκτες γύρισαν να φύγουν. Όχι, όχι! 15 εννοούσε (fifteen). Τελικά του έδωσαν 7 (ένας ντόπιος θα έδινε 5). Πραγματικά όμως δεν θα στοίχιζε και ιδιαίτερα σ’ έναν τουρίστα να δώσει 15 και να διευκολύνει λίγο τη ζωή του ταξιτζή.

Σχεδόν κατά κανόνα ακούν κοράνι στα ταξί. Σπανιότερα Ουμ Καλσούμ. Αρκετοί φίλοι μου έχουν μάθει αραβικά γρηγορότερα λόγω των ταξιτζήδων, οι οποίοι συνήθως έχουν διάθεση για κουβεντούλα αλλά η συνεννόηση μπορεί να γίνει για ευνόητους λόγους μόνο στ’ αραβικά. Ανάλογα με το επίπεδο του συνομιλητή, η κουβέντα θα ξεκινήσει τη χώρα προέλευσης, την οικογενειακή κατάσταση, από ποια χώρα είσαι, αν σ’ αρέσει η Αίγυπτος (μ’ αυτή τη σειρά) και πάει λέγοντας.

Τώρα αυτό που αναφέρει το άρθρο για το σχολιασμό των ταξιτζήδων στις γυναίκες που φορούν κοντές φούστες, πραγματικά δεν ξέρω πού βρίσκονται αυτές οι γυναίκες. Ωστόσο για αλλαγές ενδυμασίας μέσα σε ταξί (που επίσης αναφέρει το άρθρο), από τη μαντήλα στο ξώβιζο, έχω ακούσει, καθώς στην Αίγυπτο είναι τοις πάσι γνωστό ότι σχεδόν όλοι κάνουν τα πάντα αλλά με τρόπο και κρυφίως.

Η εσωτερική διακόσμηση του ταξί φέρει συνήθως προβιά πάνω από το

Εσωτερική διακόσμηση ταξί

Εσωτερική διακόσμηση ταξί

καντράν κι ένα πακέτο χαρτομάντηλα, χαϊμαλιά στο καθρεφτάκι (συνήθως φράσεις από το Κοράνι σε μέταλλο), ενίοτε και καρτούν στα μπροστινά καθίσματα όπως αυτό της φωτογραφίας. Εξωτερικά φέρει συνήθως γρατζουνιές και ίχνη φαναρτζοδουλειάς (τραβηγμένης λαμαρίνας). Η εικόνα του ταξί που το σπρώχνουν στη μέση του δρόμου δεν είναι ασυνήθης.

Ωστόσο θα έλεγα ότι σε γενικές γραμμές οι ταξιτζήδες του Καΐρου είναι πιο προσεχτικοί σε σχέση με της Αθήνας (για να συγκρίνω τις δύο πρωτεύουσες). Μπορεί σε μια πρώτη επαφή ο επισκέπτης πραγματικά να σοκάρεται από τον τρόπο που κινούνται τα αυτοκίνητα στο Κάιρο, αλλά πραγματικά υπάρχει μια αρμονία και επικοινωνία μεταξύ οδηγών αφενός και οδηγών-πεζών αφετέρου που είναι δύσκολο ν’ αντιληφθεί ο μη εξοικειωμένος. Θα υπάρξει μελλοντικό post για τον τρόπο που κινούνται πεζοί και αυτοκίνητα στο Κάιρο. Προς το παρόν μπορείτε να δείτε το παρακάτω βίντεο, όπου φαίνονται τα ασπρόμαυρα ταξί, η συχνότητά τους σε σχέση με τα αυτοκίνητα και ο τρόπος που κινούνται γύρω από μια πολύ κεντρική πλατεία του ευρωπαϊκού Καΐρου, την Ταλάατ Χαρμπ (στην οποία παρεμπιπτόντως βρίσκεται και η μία από τις δύο ελληνικές λέσχες του Καΐρου). Παρατηρήστε επίσης τους πεζούς που διασχίζουν κάθετα την πλατεία. Μπορώ να σας βεβαιώσω ότι γίνεται εύκολα. Ενδεικτικά θα πω επίσης ότι την τελευταία φορά που επισκέφτηκα την Ελλάδα νόμιζα ότι θα με πατήσουν τ’ αυτοκίνητα (πώς αλλάζουν οι συνήθειές μας μέσα σε μερικούς μήνες)…

Απολαύστε το!

Advertisements
Published in: on Απρίλιος 26, 2009 at 13:20  5 Σχόλια  

The URI to TrackBack this entry is: https://sindesimecairo.wordpress.com/2009/04/26/%cf%84%ce%b1-%cf%84%ce%b1%ce%be%ce%af-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%ba%ce%b1%ce%90%cf%81%ce%bf%cf%85/trackback/

RSS feed for comments on this post.

5 ΣχόλιαΣχολιάστε

  1. Aqua, πολύ μου θυμίζουν το δικό μου αμάξι τα ταξί όπως τα περιγράφεις! Η μια πόρτα ανοίγει μόνο απ’ έξω – μυρίζει βενζίνη γιατί έβαλα πριν από μισή ώρα – εξωτερικά γρατζουνιές – κλπ κλπ. Τι να πω, μήπως να αλλάξω δουλειά και να’ρθω να σε βρω στο Κάιρο;

    • Καλέ μου Δύτη, πρέπει να ‘χεις και τη χάρη. Εμένα, που δεν ήμουν και υπόδειγμα πεζού, μου πήρε γύρω στον ένα μήνα να μπορώ να περνάω άνετα το δρόμο χωρίς να καρδιοχτυπώ. Σε ένα ενδιάμεσο στάδιο, στις τρεις εβδομάδες περίπου, ξεκινούσα με γενναιότητα και δείλιαζα στη μέση. Για τις πρώτες 10 μέρες δε, δεν το συζητώ, δεν μπορούσα να σταματήσω να γελάω.
      Κι αυτά είναι για τους πεζούς, οι οποίοι έχουν την εξής ιδιαιτερότητα σε σχέση με τους οδηγούς: πάνε από πεζοδρόμιο σε πεζοδρόμιο με μικρά διαλείμματα δρόμου (αυτά ισχύουν βέβαια για τους ξένους πεζούς). Ενώ οι οδηγοί είναι μόνο δρόμο. Οπότε πραγματικά δεν ξέρω πόσο χρόνο χρειάζεται ένας οδηγός για να εξοικειωθεί και να χαλαρώσουν τα νεύρα του…

      • @aqua ευχαριστούμε για το post και τα video!

        @Δύτη η εξοικείωση είναι εύκολη. Αρκούν η κασέτα με το κοράνι, οι προβιές και τα χαϊμαλιά. Ρίξε κι ένα βάψιμο κι είσαι έτοιμος. 🙂

        Haydi bismillah

  2. νά σέ ρωτήσω κάτι; Ὁ ΚΟΚ στήν αἴγυπτο εἶναι διαφορετικός γιά τό ἀμάξι πού μπαίνει ἀπό δεξιά σέ μιά κεντρική λεωφόρο π.χ.;

    Ἀκόμα θυμάμαι τά σόκ πού ἔτρωγα μέ τόν τάριφ μαν ὁ ὁποῖος ἔμπαινε χωρίς τόν παραμικρό ἔλεγχο.

    • Καλώς τον! Απ’ όσο είχα ρωτήσει οι εξετάσεις που δίνουν στην Αίγυπτο για να πάρουν δίπλωμα είναι αρκετά κοντινές με τις δικές μας (ή τουλάχιστον αυτό κατάλαβα). Ωστόσο στην πράξη, στον καθημερινό δηλαδή στίβο του δρόμου, τα πράγματα ακολουθούν δικούς τους κανόνες. Δεν νομίζω πως ισχύει τίποτα από όσα είναι κοινώς παραδεκτά στην Ευρώπη (ή τουλάχιστον στο μεγαλύτερο μέρος της). Το όχημα (=ακόμη και λεωφορείο) μπορεί να σου βγει από όπου να’ναι. Αν πρόσεξες, μεγάλο μέρος των δρόμων, ακόμη και κεντρικών, δεν έχει διαγραμμίσεις, για τον απλούστατο λόγο ότι κανείς δεν τις ακολουθεί. Επιπλέον σε σημεία όπου υπάρχουν φανάρια, συνήθως υπάρχει κι ένας τροχονόμος, γιατί κανείς δεν τα προσέχει (και στον τροχονόμο δηλαδή, αν δεν βγει μπροστά να κόψει τα αυτοκίνητα, περνάνε αρκετά μέχρι να σταματήσουν). Ωστόσο όσο χαοτικά κι αν ακούγονται αυτά έχουν κανόνες και εσωτερική αρμονία. Ένας από τους βασικότερους είναι ότι ιδίως στο κέντρο τα αυτοκίνητα πάνε με σταθερή και σχετικά αργή ταχύτητα. Οπότε περνάει κι ο πεζός και το αυτοκίνητο από αριστερά και από δεξιά κλπ.

      Μπράβο πάντως που το τόλμησες! Άξιος!


Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: